Skip to content

הצעות לחוק המשילות והעלאת אחוז החסימה לקריאה שנייה

על פי הצעות החוק, אחוז החסימה יועלה מ-2% בחוק הקיים, ל-3.25% (ארבעה מנדטים). הממשלה הבאה תמנה עד 18 שרים וראש הממשלה וכן עד ארבעה סגני שרים. יבוטל מוסד שר ללא תיק. בתמיכת 70 חברי כנסת, אפשר יהיה למנות שרים נוספים, מעבר ל-18. ח"כ סטרוק יצאה מהוועדה להתייעצויות ולכן חלק מההסתייגויות לא התקבלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתום 30 דיונים שערכה וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, הוועדה אישרה היום בבוקר את הצעות חוקי המשילות לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא.

עפ"י הצעות החוק, אחוז החסימה יועלה מ-2% בחוק הקיים, ל-3.25%, שהם ארבעה מנדטים. הממשלה הבאה תמנה עד 18 שרים + ראש הממשלה וכן עד ארבעה סגני שרים. יבוטל מוסד שר ללא תיק כך ששר יופקד על משרד ממשלתי. ואולם, בתמיכת שבעים חברי כנסת, אפשר יהיה למנות שרים נוספים, מעבר ל-18.

חלק מהקואליציה? ח"כ סטרוק (צילום: רעות וילף)
חלק מהקואליציה? ח"כ סטרוק (צילום: רעות וילף)

הצעת החוק מבטלת את האפשרות הקיימת בחוק, לשבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם אף אם השבעה אינם מונים שליש מסיעתם. עוד נקבע בהצעה, כי חבר כנסת יוכל להתפצל מסיעתו – סיעת האם אליה נבחר בבחירות האחרונות לכנסת – אם סיעתו המקורית החליטה להתמזג עם סיעה אחרת. ח"כ שיתנגד למיזוג יוכל להתפצל מסיעתו. ואולם, חבר כנסת פורש יחויב להתמזג עם סיעה אחרת. תקציב מימון מפלגות יועבר רק למפלגה שתמנה לפחות שני חברי כנסת.

עוד נקבע בהצעת החוק, כי הצעה להביע אי אמון בממשלה תחייב את מציע ההצעה להגיש, יחד עם הצעתו להביע אי אמון, הצעה לממשלה חלופית. ההצעה תנקוב בשם חבר הכנסת שיכהן בתפקיד ראש הממשלה וכן בשמות יתר השרים, חברי הממשלה המוצעת. בנוסף, המציעים יחויבו להוסיף להצעתם את קווי היסוד של הממשלה המוצעת. הממשלה החדשה תיכון מיד כשמליאת הכנסת תתמוך בהצבעה אחת, בהצעת האי אמון ובממשלה החלופית. אי אמון קונסטרוקטיבי, כלשון המציעים.

על פי ההצעה, משרד האוצר יחויב לפרסם מדי חודש את הוצאות הממשלה, בתקופה בה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר. עוד הוחלט, להעניק לממשלה חדשה 100 ימים לאשר תקציב חדש, במקום 45 יום הניתנים על פי החוק הנוכחי.

את הצעות החוק, יזמו חברי הכנסת דוד רותם ורונן הופמן. בתחילת הדיונים, שתי ההצעות מוזגו להצעת חוק אחת, ובהמשך, פוצלו לשתי הצעות. כאשר חלק מסעיפי החוק המוצעים יתוקנו בחוקי יסוד והחלק האחר, בחוק רגיל.

לפני ההצבעה על אישור ההצעות דחתה הוועדה 150 הסתייגויות שהוגשו על הצעות החוק. יצוין, כי באמצע ההצבעה על הסתייגויות, יצאה ח"כ אורית סטרוק מהדיון והפסיקה להצביע עם הקואליציה. על כן חלק מההסתייגויות לא התקבלו, רק כיוון שלא היה רוב שתמך בהם. ואלו נפלו ב-6 מול 6 חברי כנסת.

בעד הסתייגויות ובהתנגדות להצעות החוק תמכו חברי הכנסת: אברהם מיכאלי, אורי מקלב, משה מזרחי, יחיאל בר, אברהים צרצור וג'מאל זחאלקה. ואילו נגד ההסתייגויות ובעד ההצעות תמכו חברי הכנסת: דוד רותם, רונן הופמן, קארין אלהרר, שולי מועלם, אורית סטרוק, מאיר שטרית, ויריב לוין.

לבקשת ח"כ אורי מקלב, הוועדה תתכנס שנית בצהריים להצבעה חוזרת על שני החוקים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן