Skip to content

יו"ר מרצ: הציבור החילוני לא יאלץ שומרי מצוות לעלות לאוטובוסים בשבת

זהבה גלאון בפנייה ליועמ"ש: "לסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה אין תוקף משפטי וסירובו של שר התחבורה להעניק רישיון לתחבורה ציבורית בשבת לא יעמוד במבחן בג"ץ". במועצת העיר ת"א סקפטיים לגבי עתיד ההצעה, כי ההחלטה להעבירה לדיון בוועדת ההנהלה עלולה לקבור אותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זהבה גלאון בפנייה ליועמ"ש: "לסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה אין תוקף משפטי וסירובו של שר התחבורה להעניק רישיון לתחבורה ציבורית בשבת לא יעמוד במבחן בג"ץ". במועצת העיר ת"א סקפטיים לגבי עתיד ההצעה, כי ההחלטה להעבירה לדיון בוועדת ההנהלה עלולה לקבור אותה. מיקי גיצין, מנכ"ל "ישראל חופשית": זו רק ההתחלה

 מאת צבי זינגר ושרון ליבנה

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון, פנתה ליועמ"ש לממשלה, בעקבות הודעת שר התחבורה, כי יפסול את בקשת העיר תל-אביב למתן רישיון להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות, בבקשה שהיועץ יבהיר לשר כץ, כי חובתו לשקול שיקולים מקצועיים בלבד: "לסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה אין כל תוקף משפטי וסירובו של השר להעניק רישיון לא יעמוד במבחן בג"ץ" אומרת גלאון.

הרוב החילוני מעוניין. גלאון (צילום: ויקימדיה)
הרוב החילוני מעוניין. גלאון (צילום: ויקימדיה)

גלאון: "הרוב החילוני בתל אביב מעוניין בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כפי שעולה מתוצאות הדיון וההצבעה שנערכו במועצת העיר, ביוזמת חברת מועצת העיר מטעם מרצ, תמי זנדברג. בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת יקודמו עקרונות של צדק חברתי ושל איכות סביבה כמו גם של חופש דת".

 "הסירו דאגה מלבכם", אמרה גלאון, "איש באמונתו יחיה והציבור החילוני לא יאלץ שומרי מצוות לעלות לאוטובוסים, אך צריך לכבד גם את הצורך והרצון של אנשים שאין להם מכונית פרטית להתנייד גם בסופי השבוע".

חולדאי חתום על הסכם קואליציוני

בישיבת מועצת העיר ת"א אתמול הובאה הצעה לסדר היום של תמר זנדברג ממרצ, בשיתוף תנועת "ישראל חופשית", בנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. זנדברג הציעה להפעיל קווים חיוניים בשבת וחג, כפי שקורה בערים אחרות כמו חיפה ואילת. היא מנתה את הטיעונים בעד – שירות למי שאין ברשותו רכב ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית שיפחית את הזיהום הסביבתי. היא קראה לחברי המועצה לא לחשוש מפגיעה בסטטוס-קוו, שכן לדבריה הוא הופר מזמן, מצד החרדים.

(צילום: ויקימדיה)
תחבורה ציבורית בשבת בת"א, כמו בחיפה ואילת (צילום: ויקימדיה)

נפתלי לוברט מסיעת בגד (חזית דתית מאוחדת) עלה לדבר אחריה וביקש שלא לפגוע בסטטוס-קוו העדין. "באנו לכאן מכל רחבי העולם וצריך שנדע להסתדר יחד, לכן כל אחד צריך לוותר קצת". הוא ביקש להסיר לאלתר את ההצעה.

ארנון גלעדי מסיעת הליכוד תמך בהצעת לוברט להסיר לאלתר את ההצעה והשמיץ אותה כ"משחק פוליטי" של סיעת מרצ שעושה זאת רק כדי לזכות בנקודות. כמה גברים שישבו בקהל קטעו את דבריו בצעקות "מה הקשר למרצ? אנחנו ליכוד. אנחנו רוצים תחבורה ציבורית בשבת!".

כרמלה עוזרי, נציגת "צדק חברתי", שהצהירה בתחילת הישיבה שגם היא ליכודניקית, דיברה על חשיבות שמירת השבת: "גם בעיני השבת היא הדבר הכי חשוב ששומר עלינו, יותר מכל דבר אחר". בהמשך אמרה, כי ממילא פועלים קווי תחבורה ציבורית בשבת, אבל כרגע זה נעשה בשקט, בלי "לנקר עיניים", וכי ההצעה היא מסוכנת כי היא תיצור מהומה.

שרון מלכי מסיעת "עיר לכולנו" אמרה שזו הצעה מצוינת בעיניה ושהיא תומכת בה, אך תמהה איך זה אפשרי מכיוון שרון חולדאי חתם על הסכם קואליציוני עם הרב לוברט ובו נכתב כי "הנהלת העירייה לא תסבסד ולא תהיה מעורבת במישרין ובעקיפין בשירותי ההסעות לים או לכל מקום אחר בשבתות ובחגי ישראל." "אם מר חולדאי תומך בהצעה הוא הרי מפר הסכם קואליציוני. אני לא רוצה לעבוד עם אנשים שאינם מכבדים הסכמים".

מעדיף דרכים דיפלומטיות. חולדאי (צילום: דרור אבי, ויקימדיה)
מעדיף דרכים דיפלומטיות. חולדאי (צילום: דרור אבי, ויקימדיה)

לסיום עלה רון חולאי לדבר ואמר בפה מלא, כי הוא תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הוא הצר על הדרך שבה הועלתה ההצעה במועצה, ואמר שהוא מנסה לפעול בדרכים דיפלומטיות יותר. הוא טען שכבר פנה בעבר לשר התחבורה בנושא, אך מאחר שההצעה עולה עכשיו הוא יתמוך בה.

ישיבת המועצה החליטה להעביר את הדיון בהצעה לישיבת ההנהלה. ההנהלה תגבש תוכנית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת וזו תוגש למשרד התחבורה.

שרון מלכי מסיעת "עיר לכולנו" סקפטית בנוגע לעתיד ההצעה: "ההחלטה להעביר את ההצעה לדיון בוועדת ההנהלה עלולה לקבור אותה. מצאו שמתוך 14 הצעות שהועברו לדיון בוועדת ההנהלה רק אחת נידונה. גם אם כן תגיש הוועדה תוכנית, משרד התחבורה ידחה את ההצעה, ואז השאלה מה יקרה. האם העירייה תמשיך לעסוק בנושא או שהוא ירד מסדר היום. אנחנו טוענים שלא צריך לחכות למשרד התחבורה, אפשר להקים כבר עכשיו ועדה עירונית שתבחן את הנושא תוך שיתוף הציבור, ולהתחיל מערך הסעות בשבת, כפי שקורה לדוגמה בחולון.

תמר זנדברג מרוצה מהחלטת המועצה: "המועצה בעצם החליטה לקדם את הנושא, ועדת ההנהלה לא תוכל להסיר פתאום את ההצעה, אלא תכין תוכנית שתוגש למשרד התחבורה. אני לא יודעת לומר תוך כמה זמן, אבל זמן סביר, זה לא מסובך כל כך". לגבי האפשרות להפעיל מערך הסעות של הערייה היא טוענת כי זה לא רצוי, "הציבור מעדיף קווים מסודרים שפועלים באורח סדיר ויציב, ולכן חשוב שהתחבורה תפעל בקווים הקיימים".

מיקי גיצין, מנכ"ל "ישראל חופשית": "זו הפעם הראשונה שהנושא לא הוסר באופן טוטלי מהשולחן של מועצת העירייה. אנחנו הולכים לעקוב אחרי הסיפור הזה ולראות שהוא קורה. זו רק ההתחלה – התחלנו בתל אביב ונמשיך לערים אחרות. אנחנו פועלים לא רק בנושא הזה, יצאנו גם בקמפיין בנושא נישואים – אנחנו רוצים לשבור את הסטטוס-קוו ביחסי חילונים-דתיים".

מלשכתו של סגן ראש העירייה, נפתלי לוברט, נמסר כי הוא עסוק כל היום בישיבות ולכן אי אפשר לקבל את תגובתו.

יש לציין, כי שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כשנכנס לתפקידו, כי יתנגד לכל שינוי בסטטוס-קוו. הוא אמר אז, כי הוא מקפיד על שמירת הסטטוס-קוו. גם כשהיה ספק אם הנורמה הזו תישמר, ההנחיה היא לשמור עליו וכל כלי תחבורה חדש צריך להצטרף לכללים של מדינת ישראל.

1 Comment

  1. יהודה דורנר
    21 בפברואר 2012 @ 12:04

    אם רוצים סולידריות בתל אביב – יתכבדו אזרחים שיש להם רכב להציע טרמפים למי שאין להם אפשרות להתנייד בשבת. כך יישמר איכשהו הצביון היהודי של המדינה, ואולי גם חילונים יעשו קצת חסד…גם אם זה בשבת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן