Skip to content

ההסכם הסופי: תוקם חברת חדשות נפרדת; ראשי התאגיד לא יפוטרו

חטיבת החדשות של התאגיד תהיה חברה עצמאית שתהיה מנותקת לחלוטין מהתאגיד. בחטיבת החדשות יועסקו אנשי רשות השידור וגם עיתונאים שנבחרו קודם לכן להיות חלק מחטיבת החדשות. ועדת איתור בראשות שופט תבחר את דירקטוריון חטיבת החדשות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראשי תאגיד השידור הישראלי, גיל עומר ואלדד קובלנץ, לא יפוטרו – אבל יהיו מנותקים מהשפעה על חטיבת החדשות החדשה שתוקם במסגרת התאגיד. דירקטוריון חטיבת החדשות ייבחר ע"י ועדה בראשות שופט. "חוק הפיקוח על התקשורת", שאותו הגה ראש הממשלה נתניהו, יוסר סופית מעל השולחן ולא יעלה להצבעה בכנסת. אלה חלק מהסיכומים המרכזיים שאליהם הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר, משה כחלון.

התאגיד יישאר, המנהלים לא יפוטרו. הישג לכחלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)
התאגיד יישאר, המנהלים לא יפוטרו. (צילום ארכיון: דן בר דוב)

הסיכומים – שהושגו בסיועו ובהובלתו של היועץ המשפטי לממשלה – אביחי מנדלבליט, הושגו לאחר משבר ארוך שאיים על שלמות הקואליציה ולאחר חמש פגישות שקיימו נתניהו וכחלון השבוע, לאחר שובו של נתניהו מסין. עפ"י הסיכומים יידחו שידורי התאגיד בשבועיים.

עפ"י המוסכם חטיבת החדשות של התאגיד תהיה חברה עצמאית שתהיה מנותקת לחלוטין מהתאגיד. בחטיבת החדשות יועסקו אנשי רשות השידור וגם עיתונאים שנבחרו קודם לכן להיות חלק מחטיבת החדשות. ועדת איתור בראשות שופט תבחר את דירקטוריון חטיבת החדשות.

תוקם חטיבת חדשות נפרדת ועצמאית בתוך התאגיד. הישג לנתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
תוקם חטיבת חדשות נפרדת ועצמאית בתוך התאגיד. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

וכך נאמר בהודעה הרשמית שפורסמה בצהריים ע"י לשכת ראש הממשלה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, אימצו את מתווה הפשרה שגיבשו מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד, ומנכ״ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי. שעיקריה:

  • השידור הציבורי ייצא לדרך חדשה באמצעות התחלת שידורי תאגיד השידור הציבורי  והקמת תאגיד לחדשות ואקטואליה.
  • לצורך כך יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים.
  • הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן".
  • תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד.
  • משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב.
  • חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה.

עוד נאמר בהודעה כי ההסדר קיבל את אישור היועמ"ש לממשלה ואנשיו. לצורך עיגון המתווה בחקיקה ולבקשת היועמ"ש תחילת שידורי התאגיד תידחה בשבועיים.

שר האוצר ויו"ר "כולנו", משה כחלון, טען היום במסיבת עיתונאים כי במסגרת ההסכם לא תהיה השפעה פוליטית בשום מסגרת עיתונאית. "גם בתאגיד שיקום הפוליטיקאים מורחקים בצורה חד משמעית", טען. "כל המערכת תיבחר כפי שנבחר עד כה עם ועדת איתור, שופט וללא פוליטיקאים". לדבריו, נשמרו "היקפים חסרי תקדים" בסכומים ליצירה הישראלית ולהפקות מקור.

"מאז שנכנסתי לתפקיד אני עומד כצוק איתן בשמירה על הדמוקרטיה, בית המשפט העליון ובאחריות לכספי ציבור", אמר כחלון. "המאבק בימים האחרונים, היה מאבק על עקרונות, לא על אגו. אני שמח להציג היום את ההסכם שהצלחנו להגיע אליו יחד עם ראש הממשלה. הסכם שמבטיח את חופש העיתונות, חופש הביטוי, ושמירה תקציבית. כפי שהתחייבתי, לא יבוזבזו כספי ציבור לשווא. זה תפקידי, זו חובתי ואני ממלא אותה.

"התאגיד יוקם. לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת. לא תהיה חריגה תקציבית. אין הדחה של ראשי התאגיד", אמר כחלון. "ההסכם הזה מנע את חוק הפיקוח על התקשורת, חוק שהטיל מורא על חופש העיתונות ועיתונאים רבים – ובצדק".

כחלון האשים "גורמים בעלי עניין", שניסו להחריף את המשבר. "זה טוב לפוליטיקאים אבל לא טוב לכלכלה ולאזרחים. מדינת ישראל זקוקה בשעה זו ליציבות כדי להמשיך את הצמיחה והפעילות למען האזרחים. יש לפנינו אתגרים רבים וצריך לטפל בהם למען עם ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן