Skip to content

קריאה לרה"מ: "שלבו בשירות הלאומי-חברתי גם אוכלוסיות מוחלשות"

ראשי הפורום לקידום השירות האזרחי-לאומי טוענים במכתב ששיגרו לנתניהו כי חסרים תקני שירות אזרחי-לאומי עבור צעירים מרקע מוחלש שלא התקבלו לשירות צבאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראשי הפורום לקידום השירות האזרחי-לאומי מבקשים במכתב ששיגרו לרה"מ לשלב בשירות צעירים עם מוגבלות, צעירים מרקע של סיכון ומצוקה, עולות חדשות (רובן מאתיופיה) הפטורות משירות צבאי, וצעירים ערבים. "השירות מהווה כרטיס כניסה לחברה הישראלית, אך אוכלוסיות אלה מודרות ממנו"

מאת צבי זינגר

רק שישה אחוזים מתקני השירות האזרחי-לאומי מופנים לאוכלוסיות מוחלשות. השקעה בתקן אחד, שעלותו הממוצעת כ-43 אלף שקלים, יכולה להניב רווח של עד חצי מיליון שקלים; על אף התועלת הכלכלית המדינה אינה מקצה מספיק תקנים בשירות לטובת אוכלוסיות מוחלשות שהצבא אינו מעוניין לגייס לשורותיו, כגון: צעירים בסיכון, עולות חדשות, צעירים עם מוגבלות וצעירים מהחברה הערבית.

כך טוענים ראשי הפורום לקידום השירות האזרחי-לאומי במכתב דחוף ששיגרו היום מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו. במכתב מבקשים חברי הפורום את התערבותו המיידית לטובת שילוב אוכלוסיות מוחלשות בשירות האזרחי-לאומי. זאת, לנוכח השיח הציבורי שהתעורר לאחרונה בעניין חוק טל, אך התעלם באופן מוחלט מרצונן של אוכלוסיות מוחלשות לשרת, וזכות זאת נמנעת מהן.

במכתבם הסבירו חברי הפורום, מנכ"לי הארגונים החברתיים המרכיבים אותו, כי חסרים תקני שירות אזרחי-לאומי עבור צעירים מרקע מוחלש שלא התקבלו לשירות צבאי כגון: צעירים וצעירות עם מוגבלות, צעירים וצעירות המגיעים מרקע של סיכון ומצוקה, עולות חדשות (רובן מאתיופיה) הפטורות משירות צבאי, וצעירים מהחברה הערבית. השירות מהווה כרטיס כניסה לחברה הישראלית, אך אוכלוסיות אלה מודרות ממנו.

במכתב נטען כי השירות תורם ערך כלכלי חיובי מובהק ומהותי למשק הלאומי, כאשר:

•      שירות אזרחי-לאומי מניב למשק בין 200 ל- 500 אלף שקל (משתנה לפי סוג האוכלוסייה), בעבור השקעה של 43 אלף ש"ח בלבד בממוצע.

•      שיעורי התעסוקה בקרב אוכלוסיות מוחלשות ומיעוטים המתנדבים בשירות האזרחי קופצים משמעותית ביחס לאותו ציבור שאינו מתנדב.

במכתבם תובעים חברי הפורום מראש הממשלה ליזום תכנית לאומית להגדלת מספר התקנים ותקצובם, באופן שיאפשר ניידות חברתית-כלכלית לצעירים מרקע מוחלש. "בראייתנו הדבר נכון לא רק מתוך דאגה לערך השוויון החברתי שהוא אחד מיעדי מגילת העצמאות של מדינת ישראל, אלא גם מתוך הבנה שפיתוח ההון האנושי הוא אינטרס שמשתלם למדינה ולכלכלה הישראלית".

הפורום לשירות האזרחי-לאומי הוא קואליציה של שישה ארגונים לשינוי חברתי: מעשה, בת-עמי, מרכזי הצעירים של הג'וינט, עמותת תפוח, ומפעלות חינוך וחברה. הפורום הוקם בתחילת 2010 כדי לסייע ביצירת נורמה חברתית של שירות אזרחי-לאומי בחברה הישראלית, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות, מתוך הבנה כי ההתנדבות היא אחד הכלים האפקטיביים ביותר למתן הזדמנות שווה, צמצום פערים ועידוד ניידות חברתית.

1 Comment

  1. גיא שירות לאומי
    1 במרץ 2012 @ 11:09

    אנו באגודה להתנדבות מצטרפים לקריאה הנ"ל להעצים את מספר התקנים במערך השירות הלאומי עבור אוכ' מוחלשות.
    אנו פועלים בראש החץ על מנת לשלב בני נוער ממסגרות שונות בשירות הלאומי וכיוצא בזה פתחנו מערך שלם שדואג לשיבוץ של נוער בסיכון ונוער מהספקטרום של חינוך מיוחד.
    אנו נמשיך לפעול במרץ עבור אותן אוכלוסיות, בתקווה שישיה שינוי חיובי גם מכיוום הממשל.
    גיא, רכז שירות לאומי, האגודה להתנדבות – ש.ל.מ

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן