Skip to content

הוכרזו הזוכים לפרס דן דוד לשנת 2012

הזוכים באים מתחומי ההיסטוריה והביוגרפיה, האמנות וחקר הגנום. הפרסים הם על הישגים יוצאי דופן, בסכום כולל של שלושה מיליון דולר. מדי שנה נבחרים הנושאים והזוכים, בשלושת ממדי הזמן, על ידי מועצת המנהלים של הפרס באוניברסיטת תל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הזוכים באים מתחומי ההיסטוריה והביוגרפיה, האמנות וחקר הגנום. הפרסים הם על הישגים יוצאי דופן, בסכום כולל של שלושה מיליון דולר. מדי שנה נבחרים הנושאים והזוכים, בשלושת ממדי הזמן, עבר, הווה ועתיד, על ידי מועצת המנהלים של הפרס באוניברסיטת תל אביב

מאת כתב מגפון

פרס דן דוד הבינלאומי מעניק מדי שנה שלושה פרסים בני מיליון דולר כל אחד, על הישגים יוצאי דופן. מועצת המנהלים של הפרס פרסמה היום את שמות חתני הפרס לשנת 2012. חתני הפרס הם: רוברט קונקווסט ומרטין גילברט בתחום היסטוריה/ביוגרפיה, ויליאם קנטריג' בתחום האמנות הפלסטית, דיויד בוטשטיין, קרייג ונטר, ואריק לנדר בתחום חקר הגנום. פרסים בסכום כולל של 3 מיליון דולר יוענקו לזוכי הפרס.

רוברט קונקווסט
היסטוריון שחשף בספריו את המציאות הסטליניסטית. רוברט קונקווסט

פרס דן דוד נקרא על שמו של איש העסקים והנדבן הבינלאומי דן דוד, שהלך השנה לעולמו. הפרס מנוהל באוניברסיטת תל אביב. פרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב, משמש כיו"ר מועצת המנהלים של הפרס. מדי שנה נבחרים הנושאים, בשלושת ממדי הזמן, על ידי מועצת המנהלים של הפרס. הזוכים תורמים 10 אחוזים מכספי הפרס ל- 20 מלגות, המיועדות לחוקרים צעירים בשלבי הדוקטורט והפוסט-דוקטורט בארץ ובעולם.

זוכי פרס דן דוד יקבלו את הפרס בטקס חגיגי שיתקיים ב- 10 ביוני 2012 באוניברסיטת תל אביב. החלוקה היא על פי שלושה מישורי זמן, עבר, הווה ועתיד.

הזוכים בנושאי היסטוריה/ביוגרפיות (עבר):

ד"ר רוברט קונקווסט. ידוע כהיסטוריון היחיד שהצליח בספריו לחשוף את מציאות השלטון הסטליניסטי, ספרים הנחשבים לאבן דרך בהבנת שלטון זה; הצליחו לתאר בדיוק כמעט מושלם את הפוליטיקה הסובייטית בשנות ה-30. כתיבתו חשפה את אימת הרעב שבאה כתוצאה ממדיניות חיי השיתוף.

סר מרטין גילברט. כתב את אחת מהביוגרפיות המרשימות ביותר על חיי סר וינסטון צ'רצ'יל שפורסמו בתקופתנו. במשך 20 שנה חקר וכתב 6 כרכים ביוגרפים אשר בצמוד אליהם מספר כרכים הכוללים מסמכים ועדויות רבות. בנוסף פרסם גילברט ספרים בעלי השפעה על נושאי השואה, וההיסטוריה של המאה העשרים.

הזוכה בנושא אמנות פלסטית (הווה):

ויליאם קנטרידג'. (צילום: מרוולן ואן דר מרווה)
לאמנות יש כוח לשנות. ויליאם קנטרידג' (צילום: מרוולן ואן דר מרווה)

ויליאם קנטריג'. אמן בינלאומי מוערך שעבודתו עוסקת בנושאים פוליטיים הקשורים לארץ מוצאו דרום אפריקה. הצליח בכישוריו היחודיים להפוך נושאים אלו לבינלאומיים ולהוכיח כי לאומנות כוח ביצירת שינוי. קינטריג' יוצר בעבודותיו סרטי אנימציה, ציור, הדפסה, עבודות ווידאו ארט ומייצגים.

הזוכים בנושא חקר הגנום (עתיד):

פרופ' דיויד בוטשטיין. שייך למנהיגות המדעית הבינלאומית בחקר הגנום מאז תחילתו, חלוץ בחקר הגנום האנושי, תרם משמעותית לפיתוח טכנולוגיות להערכת ביטוי גנים (microarrays) וטיפח את שטח הביולוגיה המערכתית.

ד"ר קרייג ונטר. פרץ דרך בפרסום רצף הגנום האנושי ובתחומי המחקר החלוציים מטה-גנומיקס (metagenomics) ובמיוחד ביולוגיה סינתטית. לאחרונה יצר גנום חיידקי פעיל מאבני יסוד גנטיים סינתטיים (oligo-nucleotides).

פרופ' אריק לנדר. ביסס יסודות כמותיים של חקר הגנום, פיתח אלגוריתמים המשמשים למיפוי גנטי, ניצל שיטות חדשניות למיפוי גנטי של העכבר, החולדה ושל האדם, חלוץ בניצול הידע על הגנום האנושי בחקר מחלות האדם.

טקס הענקת הפרס יתקיים באוניברסיטת תל אביב ב-10 ביוני 2012. בתאריכים 11 ו- 12 ביוני יתקיימו ימי עיון בנושאים היסטוריה/ביוגרפיה, אמנות פלסטית, וחקר הגנום בהשתתפות זוכי הפרסים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן