Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שלישי ה-16 ביולי 2019

כותרות המהדורה     התחזית: מחר שרב כבד, משרד הבריאות מתריע: "קשישים וחולים כרוניים מתבקשים להימנע מחשיפה לחום ולשמש" (תחזית מזג אוויר)     עסקת המאה של טראמפ | בישראל מתנגדים לחיבור בין עזה לגדה המערבית – "סיכון ביטחוני" (מדיני)     חשש ממהומות: פעיל חמאס מת בכלא הישראלי (בטחוני)     חמאס: "לא מתנגדים ליהדות העולם ואף לא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    התחזית: מחר שרב כבד, משרד הבריאות מתריע: "קשישים וחולים כרוניים מתבקשים להימנע מחשיפה לחום ולשמש" (תחזית מזג אוויר)

    עסקת המאה של טראמפ | בישראל מתנגדים לחיבור בין עזה לגדה המערבית – "סיכון ביטחוני" (מדיני)

    חשש ממהומות: פעיל חמאס מת בכלא הישראלי (בטחוני)

    חמאס: "לא מתנגדים ליהדות העולם ואף לא ליהדות כדת" (בטחוני)

    דיווח: אסד דן עם בכיר איראני בדרכים להתמודד עם תקיפות חיל האוויר בסוריה (בטחוני)

    מחשש לפגיעת טילי חיזבאללה: פיקוד העורף ימגן כ-20 אתרי תשתית לאומיים (בטחוני)

    כשבועיים לסגירת הרשימות: התקדמות במגעים לאיחוד מפלגות השמאל (פוליטי)

    דיווח: כוחות איראניים השתלטו על מכלית של איחוד האמירויות (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: בהיר וחם מאוד

    רביעי: הטמפרטורות יעלו במידה ניכרת וייעשה שרבי ברוב האזורים. ישררו עומסי חום כבדים עד קיצוניים. השרב ישבר בהדרגה משעות הצהרים, הרוחות יתחזקו, וייתכן אובך בעיקר בדרום הארץ.

    חמישי: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות והן ישובו להיות רגילות לעונה. בשעות הבוקר ייתכן טפטוף עד גשם קל בצפון הארץ.

    שישי: בהיר עד מעונן חלקית עם ירידה קלה של טמפרטורות.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית עם טמפרטורות רגילות בעונה.

התחזית: מחר שרב כבד, משרד הבריאות מתריע: "קשישים וחולים כרוניים מתבקשים להימנע מחשיפה לחום ולשמש"

שקע שרבי מגיע ממצרים ועמו חום כבד עד קיצוני. וע"פ התחזית למחר בכל רחבי הארץ צפוי שרב כבד שילווה ברוחות חזקות ויובש שיעלו את הטמפרטורות בצורה משמעותית. בדרום ייתכן גם אובך. בירושלים הטמפרטורה צפויה להגיע לעד 37 מעלות, לעומת 28 אתמול; בתל אביב עד ל-38 מעלות, לעומת 29 אתמול; בחיפה עד 35 מעלות לעומת 30; ובבאר שבע יזנקו המעלות עד ל-41 מעלות, לעומת 34 בלבד אתמול.

– משרד הבריאות פרסם אזהרה: "אנו קוראים לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים".

– בכבאות והצלה הזהירו כי הטמפרטורות עלולות להגיע ל-47 מעלות וקראו "להימנע לחלוטין מהדלקת אש, בשל הסכנה להתפשטות שריפות העלולות לסכן חיים, רכוש וטבע. כמו כן, אנו מבקשים מהציבור לגלות ערנות, ולדווח באופן מידי על כל מקרה של עשן או אש למוקד 102 של לוחמי האש".

– במד"א מזכירים כי חשוב במיוחד להקפיד שלא לשכוח ילדים ותינוקות ברכב – אפילו עם מזגן דולק. במקרה של אובך מומלץ להישאר בבתים. "יש לשים לב בעיקר לאוכלוסיות הפגיעות, בהן קשישים, תינוקות, ילדים ומוגבלים, ולוודא שהם מוגנים מהחום ושותים את הכמות הנדרשת על מנת שלא להתייבש". * במידה שמופיעים סימני התייבשות (כאבי ראש, סחרחורות או חולשה), יש להפסיק באופן מיידי כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקרירה ולהרבות בשתייה, גם אם לא צמאים. אם מופיעים סימני פגיעת חום (התעלפות, טשטוש בראייה, בלבול ועלייה בחום הגוף), יש להזעיק את כוחות ההצלה, ולפעול בהתאם להנחיות החובשים והפרמדיקים במוקד עד הגעת הצוותים למקום.

– לקראת גל החום, המליץ האיגוד הקרדיולוגי בישראל המליץ לחולים המקבלים תרופות ליתר לחץ דם, חולי אי ספיקת לב וחולים המקבלים תרופות משתנות או מרחיבות כלי דם, לצמצם ככל האפשר את השהייה בחוץ ולהקפיד על שתיה רבה יותר.

– מחרתיים, יום חמישי, תורגש ירידה ניכרת במידות החום שישובו להיות רגילות לעונה. בשישי תחול ירידה קלה נוספת במידות החום בעיקר בהרים ותורגש הקלה בעומסי החום ברוב אזורי הארץ. בשבת מעונן חלקית עד בהיר ונוח יחסית לעונה.

חדשות

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ומ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הורו להקים צוות מיוחד, אשר יפעל להבטיח טיפול יעיל ואפקטיבי מצד משטרת ישראל והמחלקה לחקירות שוטרים בתלונות מצד ישראלים יוצאי אתיופיה (מגפון ניוז)

מעצרו של החשוד בפדופיליה, תושב עמנואל, הוארך הבוקר ע"י בית משפט השלום בראשון לציון ב-8 ימים והחקירה בעניינו נמשכת. לפי החשד הוא פנה לעשרות קטינות והתחזה למספר דמויות וביניהן: אלינור /אלינור כהן, יובל, דניאל / דניאל אסוס, ואנה אייזק.

בשלב זה מתמקדים מאמצי החקירה בניסיון לאתר קורבנות נוספים, או קטינות שהחשוד יצר, או ניסה ליצור עימן קשר.

המשטרה עצרה תושב חיפה בן 29 בחשד שהצית את בית הוריו בעיר. שוטרים עצרו היום תושב חיפה בן 29 בחשד שהצית את בית הוריו בעיר.
שוטרי משטרת ישראל, שהוזעקו למקום בו ארעה השריפה  סייעו לכוחות הכיבוי וההצלה שפעלו במקום, כאשר באירוע נפצעו 7 קל משאיפת עשן ופונו אל בתי החולים בחיפה.

כאמור, החשוד נעצר ומחר יובא לדיון בבקשה להאריך את מעצרו בבית משפט השלום בחיפה.

פוליטי

כשבועיים לסגירת הרשימות: התקדמות במגעים לאיחוד מפלגות השמאל

בעוד כשבועיים יסגרו סופית הרשימות לבחירות הקרובות, ולמרות התדרוכים של שני הצדדים, גורמים בעבודה ובישראל דמוקרטית מדגישים היום (שלישי) כי הסיכוי לחיבור בין המפלגות קיים ובהחלט גבוה וכי כל האפשרויות על השולחן. * יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, צפוי להיפגש הערב (שלישי) עם יו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ, ולומר לו שסוגיית המיקום וחלוקת הרשימה לא תהווה מכשול לצורך השגת הסכמה ביניהם. במקביל, מספר 2 של אהוד ברק, יאיר גולן, ייפגש עם ח"כ אילן גילאון ממרצ

– במקביל, פרץ צפוי להיפגש השבוע שוב עם ברק, כדי לדון על אפשרות לריצה משותפת. אתמול נפגש פרץ עם בכירים לשעבר בעבודה, ובהם עמרם מצנע, משה שחל, מיכה חריש, אלי בן־מנחם ואלי דיין, וחלקם הזהירו אותו מפני חיבור שכזה. "אם תהיה מס' 2 של ברק – אתה מחוסל", אמר לו אחד מהם, "ואם תישאר מס' 1 – הוא כבר ידאג לחסל אותך".

– ע"פ הדיווח הבוקר (שלישי) ב'כאן חדשות' גורמים ששוחחו בימים האחרונים עם אהוד ברק שמעו ממנו כי להבנתו, יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ, אינו מעוניין בחיבור עימו. לדבריו, פרץ מושך זמן ושכל הדיבורים על חיבורים זו הצגה כלפי חוץ. מלשכת אהוד ברק נמסר בתגובה: "השיחות עם עמיר מתקיימות באווירה טובה מאוד ואנו לא חושפים את תוכנן".

– מקור במפלגת העבודה אמר אתמול (שני) ל'הארץ' כי מפלגת העבודה לא תצטרף לאיחוד בין מפלגות השמאל אם אהוד ברק יעמוד בראשו. – "ברור שאם תהיה חבירה, זה יהיה רק בראשות עמיר פרץ. אין כאן שאלה בכלל, יש על זה קונצנזוס. הובלה של ברק לא נמצאת על הפרק". לדבריו, "השאלה היחידה שנבחנת בימים האלה היא אם העבודה צריכה בכלל לחבור למפלגות נוספות ובאילו מהמפלגות מדובר".

– ביומיים האחרונים הזמינו יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ סקרים כדי לבחון את שאלת השפעתו של חיבור אפשרי ביניהם, ומשני הסקרים עולה כי ריצה משותפת תוביל לבחירתם של יותר ח"כים משתי המפלגות, בהשוואה לריצה בנפרד. לפי הסקר שהזמין יו"ר מרץ, ריצה בנפרד מעניקה למרצ 7 מנדטים ולעבודה 5 מנדטים, כלומר 12 ביחד, ואילו ריצה ברשימה מאוחדת תביא לרשימה כזו 14 מנדטים.

"ללא תוצאות": נציגי יו"ר הבית היהודי נפגשו עם נציגי בנט ושקד

ביום ראשון השבוע נערכה פגישה בין אנשיהם של יו"ר הבית היהודי פרץ לנציג של בנט ושקד, בניסיון להתקדם לקראת האיחוד אולם הפגישה לא נשאה פרי, כך דווח הבוקר ב'ישראל היום'. בפגישה הועלו גם המחלוקות העיקריות בין הצדדים: מי יעמוד בראש הרשימה; מי יזכו בתפקידי השרים – פרץ, בצלאל סמוטריץ', שקד או בנט, כשספק אם יוכלו לדרוש ארבעה תיקים לרשימה אחת; ואם לצרף את עוצמה יהודית.

המשבר בין המפלגות הערביות: קשיים בגיבוש רשימה המשותפת

על אף ההצהרות בדבר הצורך בהקמתה מחדש של הרשימה המשותפת, מתברר כי ראשי המפלגות הערביות מתקשים להגיע להסכמה בדבר הרכב הרשימה, והמקומות שמיועדים לנציגי ארבע המפלגות – חד"ש, תע"ל, רע"מ ובלד. בשל הקשיים שהתעוררו בהרכבתה מחדש של הרשימה, הוקמה לפני מספר שבועות ״ועדת הסכמה״ שהורכבה מנציגי ציבור ונכבדים במגזר הערבי, במטרה להגיע להסכמות והבנות בין המפלגות הערביות.

– ביום שני הודיעה הוועדה על כינוס של מסיבת עיתונאים בנצרת שבה יוכרז רשמית על הקמתה של הרשימה המשותפת, אולם שעות ספורות לפני ההכרזה בוטלה מסיבת העיתונאים, לאחר שבל"ד ותע"ל הודיעו כי לא ישתתפו בה. * את האירוע יזמו חד"ש ורע"ם בחסות "ועדת הפיוס", שתפקידה לסייע בהרכבת הרשימה המשותפת, בניסיון ללחוץ על שתי המפלגות האחרות להתפשר במשא ומתן על הרכב הרשימה. * ועדת הפיוס מסרה כי מסיבת העיתונאים נדחתה ליום חמישי, במטרה לנסות ולמצות את המגעים בין המפלגות.

המאבק על הקול הרוסי: פעילים מישראל ביתנו ערקו לליכוד; ליברמן זועם

ישראל בוחרת: ראש הממשלה נתניהו נפגש אתמול (שני) עם 25 פעילי ישראל ביתנו לשעבר, כחלק מהמאבק על הקול הרוסי. ובליכוד אומרים כי מתקיימים מגעים מול נציגים נוספים שיעברו למפלגה בקרוב. * במקביל, נאמנו לשעבר של ליברמן, רוברט אילטוב שאף שימש כח"כ מטעם ישראל ביתנו, מונה ליועץ לקמפיין הליכוד בנושא הקול הרוסי.

– בישראל ביתנו בוחנים את האפשרות לפעול משפטית נגד ניסיונות הליכוד לגייס חברים במפלגה למטה הבחירות של הליכוד למגזר הרוסי. לדברי גורמים בישראל ביתנו, חלק מההצעות שהגיעו לידיעתם הועברו לעיונם של עורכי דין ויועצים משפטיים, "כדי לבחון אם מדובר בשוחד בחירות ואם ניתן לפעול משפטית נגד הליכוד".

– בליכוד מסרו בתגובה ש"בניגוד לדיווחים בתקשורת שמתבססים על תדרוכי פאניקה של ליברמן, הליכוד וראש הממשלה לא הציעו תפקיד לאף אחד. מי שיועסק במטה הליכוד יקבל את שכרו מתקציב קמפיין הליכוד כחוק".

דיווח: ברק, יעלון, לבני ומרידור ניסו להקים בבחירות הקודמות מפלגה משותפת

העיתון 'מקור ראשון' חושף כי במערכת הבחירות הקודמות, שקלה יו"ר התנועה לבני לרוץ במשותף עם אהוד ברק במסגרת מפלגה חדשה וחיבור רחב יותר, אך המגעים כשלו ולבני נותרה בבית. בפגישה שנערכה במהלך הבחירות הקודמות, השתתפו דן מרידור, משה יעלון, אהוד ברק ויו"ר 'התנועה' עצמה, אולם לבסוף הרעיון לא התממש לכדי ביצוע. לבני נותרה מחוץ למערכת הפוליטית, יעלון הצטרף לבני גנץ ב'כחול לבן', ואהוד ברק ודן מרידור החליטו שלא לקפוץ למים. * ע"פ הדיווח ביום ההכרזה על הקמת מפלגתו לפני שבועיים, התקשר ברק ללבני וביקש ממנה להצטרף למסיבת העיתונאים, אך היא סירבה וביקשה לראות עד כמה ברק רציני בכוונותיו. אנשי מטהו מעידים כי הם נדרשו להפיק מהרגע להרגע מסיבת עיתונאים שתקדים את זו של גנץ, בה יודיע ברק על התגייסותו להצלת המדינה.

    ח"כ יחימוביץ' הודיעה על פסק זמן מהפוליטיקה * יו"ר מפלגת העבודה לשעבר ח"כ יחימוביץ' הודיעה הערב (שלישי) על פרישה מהחיים הפוליטיים. * יחימוביץ היא הח"כית השלישית במפלגת העבודה שמודיעה על פרישתה מאז הבחירות האחרונות, בנוסף ליו"ר אבי גבאי גבאי וטל רוסו. מדובר במחצית מסיעת העבודה בכנסת כיום – שמתוכה בבחירות הבאות יתמודדו רק עמיר פרץ, איציק שמולי וסתיו שפיר.

בטחוני

חשש ממהומות: פעיל חמאס מת בכלא הישראלי

עציר ביטחוני בן 30, מבית פאג'ר שבאזור חברון המזוהה עם ארגון הטרור חמאס, שנעצר לפני כשבועיים בחשד לפעילות עוינת נגד ביטחון המדינה, הועבר לחקירה בג'למה ומשם לבידוד בכלא ניצן, נמצא הבוקר (שלישי) מת בתאו במרכז רפואי של שירות בתי הסוהר. * בשב"ס הגבירו את הכוננות בכלא בעקבות המקרה, מחשש לאירועים חריגים באגפי האסירים הביטחוניים.

– משרד החוץ הפלסטיני הטיל את האחריות למותו של האסיר על ממשלת ישראל וכוחות הביטחון. המשרד קרא להקים ועדת חקירה בינלאומית בראשות הצלב האדום ודרש לספק הגנה משפטית ומדינית לאסירים הביטחוניים.

– במשפחתו של העציר אמרו כי הם רואים בישראל אחראית למותו. על פי דיווח בתקשורת הפלסטינית, מותו של פעיל החמאס ששהה בבידוד, נגרם כתוצאה מהזנחה רפואית.

– משירות בתי הסוהר נמסר כי הוא נבדק לפני כמה ימים בבית החולים העמק בעפולה ושוחרר בלי ממצאים חריגים, ואתמול נשלח למעקב רפואי במרכז לבריאות הנפש בכלא – שם נמצא הבוקר ללא רוח חיים.

חמאס: "לא מתנגדים ליהדות העולם ואף לא ליהדות כדת"

בארגון הטרור מתנערים חמאס מתנער מהצהרותיו של בכיר הארגון, פתחי חמאד, שקרא ביום שישי האחרון בנאומו בעת שהשתתף ב"צעדות השיבה" שנערכות לאורך גדר המערכת ברצועת עזה, להרוג יהודים. דבריו של חמאד הובילו לביקורת רבה מגורמים חיצוניים ופנים פלסטיניים כאחד, מה שהוביל את הארגון לפרסם הבהרה. בחמאס הבהירו כי דבריו של חמאד אינם מייצגים את העמדה הרשמית של הארגון ואת מדיניותו כלפי ישראל. עוד צוין בהודעה, כי "חמאס אינו נגד יהדות העולם, ואפילו לא נגד היהדות כדת".

דיווח: אסד דן עם בכיר איראני בדרכים להתמודד עם תקיפות חיל האוויר בסוריה

העיתון הסורי "אל ווטן", המקורב למשטרו של אסד דיווח היום (שלישי) כי יועצו של ראש מועצת השורא באיראן, חוסיין אמיר עבד-אלהיאן, דן אתמול עם נשיא סוריה בשאר אסד בדרכים אפשריות להתמודד עם התקיפות המיוחסות לישראל על אדמת סוריה. * בנוסף, לפי הדיווח, עבד-אלהיאן הציג בפני אסד גם יוזמה מטעמו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי העוסקת בדרכים להתמודד עם תוכנית השלום של הנשיא טראמפ למזרח התיכון. (מעריב)

מחשש לפגיעת טילי חיזבאללה: פיקוד העורף ימגן כ-20 אתרי תשתית לאומיים

פיקוד העורף ימגן כ-20 אתרי תשתית לאומיים ברחבי הארץ מפני פגיעת טילים, מחשש שחיזבאללה ינסה לפגוע בהם. לפי הערכות מודיעיניות, בארגון ינסו לפגוע באתרים האסטרטגיים כדי לפגום ביכולת הלחימה של ישראל וכדי להביא להישג תודעתי עבורם. * בפיקוד העורף מיפו את המתקנים האסטרטגיים שעשויים להוות יעד לתקיפה. לפי הפיקוד, שפגיעה בהם עלולה לשתק בשעת חירום את שגרת החיים בארץ לאורך זמן. חלקם ימוגנו בבטון מזוין וחלקם יועברו אל מתחת לאדמה. (הארץ)

ישראל לרוסיה: "תפעלו להוצאת חיזבאללה מרמת הגולן"

ישראל העבירה מסרים לרוסים בבקשה שיפעלו להוצאת כוחות חיזבאללה מהגולן הסורי, כפי שהם פעלו להרחקת הכוחות האיראניים, כך דווח אמש ב'כאן חדשות'. לפני כארבעה חודשים חשפה ישראל מידע מודיעיני המצביע על התבססות חיזבאללה בשטח. חשיפת המידע המודיעיני גרמה לעיכוב בהתבססות של חיזבאללה בגולן אבל לא בלמה אותה, והארגון ממשיך להתעצם שם * לפי פרסומים בסוריה, ישראל כבר תקפה לפחות פעמיים יעדי חיזבאללה בגולן, קרוב מאד לשטח ישראל, ואפשר להעריך שאם המאמצים המדיניים מול הרוסים לא ישיגו את הרחקת חיזבאללה מהגולן, ישראל תפעל שם גם באמצעים צבאיים מתוך הנחה שמדובר באיום מוחשי.

רחפן צבאי הופל מעל מרכז רצועת עזה

רחפן צבאי של ישראל הופל מעל אזור ג'וחר א-דיק מצפון מזרח למחנה בורייג' שמרכז רצועת עזה. חמאס השתלט על הרחפן לאחר הפלתו. בישראל טוענים כי אין חשש שמידע דלף כתוצאה מהפלת הרחפן. מוקדם יותר דיווח האתר הפלסטיני ספא כי כוח של הפלגים הצבאיים בעזה ירה לעבר מל"ט ישראלי במרכז הרצועה והפיל אותו.

דיווח: התקדמות משמעותית בבניית החומה בגבול הרצועה

התקדמות משמעותית בתהליך בניית החומה התת-קרקעית בגבול רצועת עזה שנועד לסכל את המנהרות ההתקפיות של חמאס. עד כה נבנו כ-40 ק"מ – יותר ממחצית מהתוואי המתוכנן * גורמי צבא הדגישו כי פרט לחסימה עתידית של מנהרות טרור הנחפרות מתחת לגבול לאורך 64 ק"מ, הפרויקט מסייע באיתור מנהרות התקפיות שחצו כבר את גדר המערכת.

– במקביל נמשכות העבודות גם על הגדר העילית החדשה, המכונה "שעון חול". מדובר בגדר כבדה וחזקה שמתנשאת לגובה של 3.5 מטרים כשעד כה נבנו 12 קילומטרים מתוכה במוקדים נבחרים.

– עם זאת, בישראל מעריכים שחמאס יפתח אמצעי לחימה ושיטות חדשות לביצוע פיגועים נגד ישראל, כמו למשל רחפנים, טילים מדויקים, מטחי פצצות מרגמה ומטענים רבי עוצמה. (וואלה)

– במקביל, דווח ב'החדשות' כי בימים האחרונים הקימו בעוטף עזה סוללות עפר גדולות שמטרתן למגן את צירי התנועה מפני ירי טילי נ"ט מהרצועה.

מחשש לפיגוע דריסה: חייל ירה בתושב טייבה בכניסה לטול כרם

במהלך בידוק רכבים שנערך הלילה (שלישי) בכניסה לטול כרם, זיהה חייל (לטענתו) רכב שהאיץ על פי החשד לעבר כוח שהיה במקום. בתגובה פתח החייל בירי, ממנו לפי החשד נפצע באורח בינוני תושב טייבה בן 34. הפצוע הועבר על ידי שירותי ההצלה אל בית החולים בילינסון בפתח תקווה, כשהוא סובל מפצעי ירי בחזה. * גורמי ביטחון מסרו כי בני משפחתו של הנהג תושאלו והתברר כי הוא עזב את המשפחה בכעס לאחר שהיה מעורב בתקרית אחרת. לדבריהם, נבדקת האפשרות שהוא נורה קודם לכן מאחר והחייל שירה לעברו לאחר שהנהג האיץ וברח, מתעקש שירה לעבר גלגלי הרכב.

מדיני

עסקת המאה של טראמפ | בישראל מתנגדים לחיבור בין עזה לגדה המערבית – "סיכון ביטחוני"

ראש הממשלה נתניהו ויועציו הבהירו לבכירים בממשל האמריקני כי יש להם הסתייגויות מההצעה להקמת מעבר שיחבר בין הגדה המערבית לרצועת עזה כחלק מתוכנית השלום של הנשיא טראמפ, כך דווח בחדשות 13 בשם גורמים המעורים בנושא. לפי הדיווח, ההסתייגות המרכזית שנתניהו הציג לאמריקנים נגעה לסוגיית הביטחון, כשלדבריהם גם היום, כאשר ישראל שולטת לחלוטין במעבר בין עזה לגדה המערבית, מצליח חמאס להעביר פעילים, מסרים וידע צבאי לגדה המערבית תוך ניצול האישורים ההומניטאריים שישראל נותנת לחולים פלסטינים.

– הרעיון של הקמת מעבר בין הגדה המערבית לרצועת עזה בעלות של 5 מיליארד דולר נכלל בחלק הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ שהוצגה כמה ימים לפני הוועידה בבחריין. החלק הזה של תכנית השלום הראה כי ממשל טראמפ רואה את רצועת עזה והגדה המערבית כיחידה טריטוריאלית אחת וזאת בניגוד למדיניותו של ממשל נתניהו ליצור "בידול" בין שני האזורים.

נתניהו מקדם הסכם סחר עם קוריאה הדרומית – שלא כולל את התנחלויות והגולן

ראש הממשלה נתניהו מעוניין לטוס לראשונה לקוריאה הדרומית בשבועות הקרובים כדי לחתום על הסכם סחר חופשי בין המדינות, הכולל בין היתר הגברת הייצוא של חברות ישראליות לקוריאה הדרומית, וכן בהוזלה של מוצרים מיובאים מקוריאה הדרומית – במיוחד מוצרי אלקטרוניקה ומכוניות והורדת יוקר המחייה בישראל. בחדשות 13 דווח בשם פקידים בכירים שמעורים בנושא כי הסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית כולל סעיף טריטוריאלי שיחריג ממנו את ההתנחלויות. לדבריהם, ההטבות שכלולות בהסכם לא יחולו על סחורות ומוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן.

– במשך שנים ישראל התנגדה להכללת סעיף כזה בהסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית ולכן הוא לא התקדם. כעת ישראל שינתה את עמדתה והסכימה לתנאי הזה. עם זאת, בדומה להסכמים עם האיחוד האירופי, ישראל תצרף לנוסח ההסכם מכתב הסתייגות מהסעיף הנוגע להתנחלויות – בו יובהר כי מבחינת ישראל אין משמעות לסעיף הטריטוריאלי בהסכם בכל הנוגע למעמדן העתידי של ההתנחלויות.

– במקביל, על רקע הביקור שמקיים בימים נשיא המדינה ריבלין בקוריאה הדרומית, עלתה מחדש על הפרק עסקת מכירת סוללות כיפת ברזל לסיאול, כך דווח ב'כאן חדשות'. בעבר התקיים משא ומתן בין שתי המדינות שהסתיים ללא הצלחה. בנוסף, לפני כמה שנים לרקום עסקה במסגרתה ישראל תקבל מטוסי אימון מקוריאה הדרומית, ובתמורה תמכור לה סוללות כיפת ברזל – אך עסקה זו נכשלה מאחר ובישראל העדיפו לקנות את המטוסים מאיטליה.

דיווח לבנוני: הכורדים בסוריה פועלים למכירת נפט לישראל

היומון הלבנוני “אל אחבאר”, שמזוהה עם ארגון הטרור חיזבאללה, דיווח אתמול (שני) כי מסמכים מודלפים שהגיעו לידיו מוכיחים כי הכורדים בסוריה פועלים למכירת נפט לישראל. ע"פ הדיווח, איש עסקים יליד ישראל, שסייע בעבר להברחת יהודים מסוריה, מונה על ידי ראש המועצה הפועלת של "החזית הסורית הדמוקרטית", ארגון הגג של הכורדים בצפון סוריה, במטרה להביא למכירה של נפט גולמי שמופק בשדות הנפט הנשלטים על ידי הכורדים במזרח סוריה לישראל.

– איש העסקים בתגובה הכחיש בתוקף את הדיווחים כי פעל להביא לידי מכירת נפט כורדי לישראל, אך אמר כי אכן פעל למען הפסקת מכירת הנפט הכורדי לאיראן. "הכורדים מחזיקים היום 11 בארות נפט באזור שנשלט על ידי הכוחות הדמוקרטים. הרוב המוחלט של הנפט הסורי נמצא שם. אני רוצה שהנפט הזה לא יגיע לאיראן, לא יגיע למשטר אסד. אני רוצה שאסד ייסע לעבודה על אופניים".

– הכורדים בסוריה שולטים על האזור העשיר ביותר בנפט במדינה שסועת הקרבות, ומומחים מעריכים כי פוטנציאל התפוקה, למרות הנזקים שגרם דאעש למתקנים לפני שחרורם על ידי הכורדים, עומד על קרוב לחצי מיליון חביות נפט ביום.

חוץ

שיטפונות ענק בדרום אסיה: 100 הרוגים בהודו, נפאל ובנגלדש

לפחות מאה בני אדם מתו בשיטפונות ברחבי הודו, נפאל ובנגלדש שספגו גשמי מונסון עזים עם תחילת העונה. יותר מארבעה מיליון איש נאלצו להימלט מבתיהם, והמדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר בהודו הן אסאם וביהר העניות. כבישים ומסילות רכבת נקברו תחת המים, כשהתושבים פילסו את דרכם במים העכורים שהגיעו להם עד למעל למותנם. * למאמצי החילוץ הצטרפו כוחות צבא ופרה-צבאיים, בנוסף להקמת מחנות מאולתרים לעקורים. גם חיל האוויר העומד בכוננות. משרד החיזוי של הודו צופה גשמים רבים ברחבי אסאם ביהאר ביומיים הקרובים. (רויטרס)

דיווח: חיזבאללה מיקם מחדש חלק מכוחותיו בגבול לבנון-סוריה

העיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי היוצא לאור בלונדון מדווח היום (שלישי) כי ארגון חיזבאללה מיקם מחדש חלק מכוחותיו, שהתפרשו לפני כן ברחבי סוריה, בגבול לבנון-סוריה. על פי הדיווח, הכוחות העבירו לוחמים ונשק כבד, כולל טילים לטווח קצר וארוך, והקימו נקודות חדשות באזור הגבעות שליד העיירה פליטה באזור אל-קלמון המערבי בפרברי מחוז דמשק. * כזכור, מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הודיע בראיון לערוץ "אל-מנאר", כי ארגונו הוריד את מספר הלוחמים שנלחמים לצד משטר אסד מאז שנת 2013, לאחר שצבא סוריה חזר לאיתנו. * השבוע פורסם, כי ישראל העבירה מסרים לרוסיה בבקשה שיפעלו להוצאת כוחות חיזבאללה מהגולן הסורי, כפי שהם פעלו להרחקת הכוחות האיראניים. (מעריב)

דיווח: כוחות איראניים השתלטו על מכלית של איחוד האמירויות

המתיחות במפרץ הפרסי: גופי המודיעין האמריקניים סבורים כי משמרות המהפכה האיראניים הסיטו בסוף השבוע ממסלולה מכלית נפט של איחוד האמירויות הערביות ששטה תחת דגל פנמה, ומאז נעלמו עקבותיה ואבד הקשר עם אנשי הצוות. כך דווח ב-CNN. * לפי הדיווח, בארה"ב מאמינים כי המכלית MT RIAH אולצה בסוף השבוע להיכנס למים הטריטוריאליים של איראן, וכוחות איראניים שבו את צוותה. עם זאת, מקור אחר במפרץ אמר כי המכלית הייתה תקולה, ונגררה לאיראן לצורך תיקון.

– גורם ביטחוני בצבא ארצות הברית מסר היום (שלישי) לסוכנות הידיעות AP כי "האם הספינה שקעה או נגררה להגיש עזרה במיצרים? זו אפשרות. אבל ככל שעובר הזמן ללא קשר עם הספינה החשש גובר".

– גורם בכיר באיחוד האמירויות התייחס לתפיסת המכלית וטען: "המכלית שהגיעה לאיראן אינה שייכת לאבו דאבי, והצוות שעליה גם הוא אינו מאיחוד האמירויות"

– מנתוני המעקב אחר המכלית עולה שבסוף השבוע, כששטה במצרי הורמוז, היא נסחפה למים הטריטוריאליים של איראן. לאחר מכן, כך דווח, ניתקה המכלית את המכשירים שמאפשרים מעקב אחריה. * לפי מקורות, מיקומה הידוע האחרון של המכלית היה ליד האי האיראני קשם, החולש על מיצרי הורמוז וממוקם מול חופה הדרומי של הרפובליקה האסלאמית.

דיווח: בריטניה תשלח ספינת מלחמה שלישית למפרץ הפרסי

עיתונאי ב"טיימס" הבריטי מדווח הערב כי בריטניה תשלח ספינת מלחמה שלישית ומיכלית של חיל הים למפרץ הפרסי ללא קשר למשבר היחסים הבינלאומיים עם איראן. משרד הביטחון הבריטי סירב להגיב. (רויטרס)

המנהיג העליון של איראן: נמשיך להפחית את המחויבות שלנו להסכם הגרעין – משום שאירופה לא מילאה התחייבויותה

המנהיג הרוחני של טהרן האייתוללה עלי חמינאי הצהיר היום (שלישי) כי ארצו תישאר במסלול הנוכחי – ותמשיך להפחית את המחויבות שלה להסכם הגרעין. "על פי שר החוץ שלנו, אירופה ביצעה 11 התחייבויות – שאף אחת מהן לא נשמרה על ידה. (אנחנו) עמדנו בהתחייבויות שלנו ואפילו מעבר להן ועכשיו כשהתחלנו להפחית את ההתחייבויות שלנו, הן מתנגדות לזה. כמה חצוף לא לעמוד בהתחייבויות שלך!". * בהתייחס לתפיסת המכלית האיראנית על ידי חיל הים הבריטי, אמר המנהיג האיראני כי "בריטניה הרעה ביצעה מעשה פיראטי ימי, גנבה את המכליות שלנו, ולאחר מכן ניסתה לשוות רקע משפטי לפשע שלה".

שר החוץ האירני: נסיגת איראן מחלקים בהסכם הגרעין – דבר הפיך

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, המבקר בימים אלו בני יורק, התראיין הלילה (שלישי) לרשת NBC האמריקנית ואמר כי ארצו לא מעוניינת במלחמה עם ארצות הברית אך תסכים למשא ומתן עימה רק כאשר העיצומים יוסרו. זריף הוסיף כי נסיגת טהראן מחלקים בהסכם הגרעין, היא דבר הפיך שיכול להשתנות אם דרישותיהם יתקבלו על ידי המעצמות החתומות על ההסכם. * אתמול נמסר מטעם משרד החוץ של איראן כי איראן תשאר מחוייבת להסכם הגרעין כל עוד שאר המדינות שחתמו עליו יישארו מחוייבות. עוד נמסר כי טהראן מצפה מאירופה לנקוט בצעדים אופרטיביים על מנת למלא את ההסכם.

– אתמול התקיים דיון ארוך בבריסל שרי החוץ של האיחוד האירופי בנושא המשבר עם איראן. שרת החוץ של האיחוד האירופי, אמרה בדיון כי האיחוד ואף לא אחת ממדינות אירופה החברות בהסכם הגרעין חושבות שההפרות האיראניות משמעותיות. לדבריה, "הסכם הגרעין עם איראן לא בבריאות טובה, אבל עדיין חי".

– במקביל, המועמד המוביל להיות ראש ממשלת בריטניה הבא, בוריס ג'ונסון, אמר אמש (שני) כי הוא לא יתמוך בפעולות צבאיות מצד ארצות הברית נגד איראן. לדבריו, "אם הייתי ראש הממשלה עכשיו, האם הייתי תומך בפעולה צבאית נגד איראן, התשובה היא לא".

נפגעי טרור מהארץ ומארה"ב תובעים לקזז כספי פיצויים מהכספים שיוזרמו לאיראן דרך מנגנון הסחר האירופי

יוזמה משפטית מישראל עשויה להקשות על המנגנון האירופי לסחר עם איראן, שהחל לפעול לפני כשבועיים. * מנגנון בשם אינסטקס (Instrument in Support of Trade Exchanges – INSTEX) הוקם על ידי גרמניה, בריטניה וצרפת במטרה לעקוף את העיצומים הקשים שארה"ב הטילה על איראן, ולאפשר העברות כספים לרפובליקה האסלאמית. ואולם כעת יוזמות משפחות נפגעות טרור וארגון שורת הדין מהלך שיעקל מראש את הכספים האיראניים שיגיעו לאינסטקס.

– מדובר בנפגעי טרור ישראלים ואמריקנים, שיקיריהם נרצחו או נפצעו בפיגועים שבוצעו בישראל על ידי ארגוני טרור שמומנו ע"י איראן, כגון הג'יהאד האסלאמי וחמאס. המשפחות מחזיקות בפסקי דין הפוסקים פיצויים בגובה מאות מיליוני דולרים, מבתי משפט פדרליים בארה"ב. בהליך משפטי תקדימי הן יגישו היום תביעה ב"בית הדין לאכיפה" בפריז, שבו ידרשו כי כל הכספים, הנפט או סחורות אחרות, השייכים לאיראן או מגיעים לאיראן מצד שלישי, ישולמו כפיצויים לקורבנות הטרור כחלק מאכיפת פסקי הדין של בתי המשפט האמריקניים. (ישראל היום)

דיווח: מייסד ויקיליקס ניהל בשגרירות אקוודור מטה להתערבות בבחירות בארה"ב; אנשי קשר רוסים העבירו לו חומרים

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' הפך את השגרירות של אקוודור בלונדון למרכז פיקוד להתערבות בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016 – כך דיווחה אמש (שלישי) רשת CNN. * מדוחות המעקב, שהכילו מאות עמודים, ורישומי ביקורים, שנאספו על ידי UC Global – חברת אבטחה ספרדית פרטית שנשכרה על ידי ממשלת אקוודור עולה כי לידי אסאנג' הגיעו משלוחים באופן אישי, שככל הנראה הכילו חומרים שנאספו בפריצות של רוסיה, במהלך מפגשים עם גורמים רוסיים שלעתים נמשכו שעה. * כמו"כ, אסאנג' נפגש עם גורמים רוסיים ועם "האקרים ברמה עולמית" לפני הדלפות קריטיות. כמו כן, הוא קיבל לידיו מחשב ועדכוני רשת כדי שיוכל להעביר את הכמות העצומה של המסמכים שהועברו אליו ממוסקבה. רישומי האבטחה מראים כי אסאנג' ניהל בעצמו חלק משחרור המסמכים ישירות מהשגרירות בלונדון.

צפון קוריאה: שיחות הגרעין עם ארה"ב בסכנה בשל תרגיל צבאי עם הדרום

קוריאה הצפונית הזהירה היום (שלישי) כי שיחות הגרעין עם ארצות הברית נמצאות בסכנה בשל תרגיל צבאי מתוכנן עם הדרום בחודש הבא. דובר של משרד החוץ מסר בהצהרה שהוקראה על ידי סוכנות הידיעות הרשמית כי "נקבל החלטה בנוגע לשיחות העבודה עם ארצות הברית כשנראה את הצעדים הבאים שלה". * אחרי הפסגה המאולתרת בחודש שעבר בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין מנהיג הצפון קים ג'ונג און בגבול הקוריאות, הם הסכימו להתניע את המשא ומתן מחדש אחרי שזה קרס בפסגת וייטנאם. והלילה (שלישי) אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי הוא מקווה שקוריאה הצפונית וארצות הברית יוכלו "להיות מעט יותר יצירתיות" בחידוש המשא ומתן ביניהן על פירוק חצי האי מנשק גרעיני. – "אני מקווה שהצפון-קוריאנים יבואו לשולחן עם רעיונות שלא היו להם בפעם הראשונה. אנחנו מקווים שנוכל להיות יצירתיים יותר גם אנחנו". פומפאו לא ציין מתי המשא ומתן צפוי להתחדש.

איטליה: במהלך פשיטה על ארגוני נאו-נאצים נתפסו טיל וכלי נשק

במסגרת חקירת התמיכה של ארגוני ימין קיצוני באיטליה בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה: היחידה ללוחמה בטרור באיטליה תפסה היום (שני) טיל וכלי נשק אחרים בפשיטה על ארגוני ימין קיצוני בצפון המדינה. לפי רשת BBC, בפשיטה נעצרו שלושה אנשים והוחרמו חומרי תעמולה ניאו-נאציים בכמה ערים.

– במשטרה האיטלקית מסרו כי הטיל שנתפס הוא מסוג "מטרה סופר 530 F" מתוצרת צרפת, ונראה שבעבר היה שייך לצבא קטאר. הוא היה אמור להגיע לידי הבדלנים הרוסים, שנלחמים במזרח אוקראינה. בבדיקות שנערכו לו נמצא כי היה במצב טוב, אך הוא לא היה חמוש במטען נפץ.

– בפשיטות נתפסו גם 26 רובים, בהם תתי-מקלע, 306 חלקים נוספים של רובים כגון משתיקי קול, 20 כידונים של רובים ותחמושת רבה. כלי הנשק, נמסר, הגיעו במקור מאוסטריה, גרמניה ומארה"ב. כמו"כ חומרי תעמולה ומזכרות של סמלים נאציים.

    רוסיה דנה עם אוקראינה בעסקת חילופי שבויים * סגן שר החוץ הרוסי גרגורי קרסין אמר לסוכנויות הידיעות במדינה כי ארצו דנה עם אוקראינה בעסקת חילופי שבויים שתכלול את 24 המלחים האוקראינים שנעצרו בתקרית הימית שאירעה לפני שמונה חדשים שעבר בים השחור. (AP)

    ארה"ב: הפנטגון הודיע אמש (שני) כי מארק אספר, שכיהן עד כה כשר ההגנה האמריקני בפועל, מונה לתפקיד באופן רשמי. אספר שימש שר ההגנה בפועל במשך כחודש, לאחר שממלא מקום שר ההגנה הקודם פטריק שנהאן החליט לעזוב את התפקיד כדי להקדיש זמן למשפחתו. (רויטרס)

    ניגריה: 10 מלחים טורקים ששהו על אוניית משא נלקחו כבני ערובה על ידי שודדי ים מול חופי ניגריה * חברת הספנות הטורקית קדיוגלו דניזסיליק דיווחה כי עשרה מלחים טורקים ששהו על אוניית משא נלקחו כבני ערובה על ידי שודדי ים חמושים מול חופי ניגריה. (רויטרס)

    פקיסטן: המרחב האווירי נפתח מחדש לטיסות מסחריות * לאחר ששמי פקיסטן נסגרו לטיסות מסחריות בעקבות תקרית אווירית עם הודו השכנה במחוז קשמיר, לפני חמשה חודשים. נמסר הבוקר (שלישי) מרשות התעופה של המדינה כי המרחב האווירי של פקיסטן נפתח מחדש לחברות תעופה מסחריות (רויטרס)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן