Skip to content

לו חנוך לוין היה הופך לחנוך לוי, הוא היה מעשן נרגילה

"אני חנוך לוי", תערוכה קטנה ומשעשעת במבואת תאטרון תמונע, מציגה אפשרות דמיונית של תמונות מחייו של חנוך לוין המחזאי הידוע, אשר הופך ל"חנוך לוי" ממוצא מזרחי, שנולד למשפחה מזרחית בת ימינו.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין יותר מתאים מהצגת תערוכת ציורים המתייחסת למשפטים מכוננים של חנוך לוין המחזאי האלמותי, מאשר הצגתה במבואת תיאטרון תמונע, הבית לתיאטרון אחר. המבואה קטנה, התערוכה קטנה, אך הרעיון גדול. מי שמבקר בתאטרון הזה, כדאי לו להביט גם על התערוכות המתחלפות. הפעם צדה את עיני תערוכתו של כפיר מהצרי, הראויה למבט מעמיק.

כפיר מהצרי הוא אמן ומעצב בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. ב"אני חנוך לוי" הוא מציג סדרת ציורים שהם פרשנות מזרחית שלו, לציטוטים מיצירותיו של המחזאי חנוך לוין. בעבודותיו, מהצרי בודק איך היו נראים חייו של המחזאי האשכנזי העוקצני והפרובוקטיבי, בשמחותיו, מאכליו, אבלו והאם יצירתו היתה מוערכת באותה מידה לו היה מזרחי. מהצרי מרבה לעסוק במקומיות וישראליות בעבודות שהן על הגבול שבין עיצוב לאמנות. הוא יוצר במדיומים שונים, מגזרות-נייר, רישום, וידאו ועיצוב אך נקודת המוצא שלו תמיד, היא ציור. את השראתו הוא מקבל מן המרחב הציבורי שבו הוא חי והדמויות עליהן גדל.

צילום: כפיר מהצרי

חנוך לוין: "נו, הנה, כבר אימפוטנציה קטנה ישר בהתחלה… אם היה בכל זאת משהו חריף…"

על התערוכה "אני חנוך לוי", מסביר מהצרי כי "בפרויקט זה בחרתי מגוון ציטוטים מיצירותיו והענקתי להם פרשנות מזרחית באמצעות ציור. הציורים מתאפיינים בצבעוניות עזה, מעט מתריסה ואירונית, אך יחד עם זאת, מחבקת ומשעשעת. השילוב בין הציטוטים הפולניים, החנוך-לויניים, לבין הדימויים המזרחיים יוצר תחושות מגוונות, לעיתים קורא תיגר, לעיתים משתלב, פעם מחזק ופעם מחליש, אך מעל לכל-גורם לצופה להרהר על החיים, על שייכות, מקומיות וזהות". הציטוטים מהמחזות של לוין המופיעים לצד כל ציור, מדגישים את הגיחוך לקיום האנושי האשכנזי שבטקסטים, לעומת החיים המקבילים של אוכלוסיה אחרת החיה באותו זמן, בתרבות ומסורות אחרות, בשמחה ועצב שונים. תערוכה מעוררת מחשבה על השד העדתי שעדיין נמצא איתנו.

צילום: כפיר מהצרי

חנוך לוין: "מכאן ואילך מוטב להסתכל על החיים שלי קצת מהצד, כאילו לא היה כל זה כל-כך נוגע לי"

צילום: כפיר מהצרי

חנוך לוין: "ואנו, מהצד הלא-נכון של האוקיינוס האטלנטי, ומהצד הלא-נכון של הים התיכון, וחיינו אפורים, אפורים! ולא טובים! אוכלים הרבה שומן ומטוגן וממתקים"

צילום: כפיר מהצרי

חנוך לוין: "ערב שבת ובמקום להיות יתומה אני רווקה"

צילום: כפיר מהצרי

חנוך לוין: "אנחנו רוצים להראות שחיינו לא היו כתב על המים, שמותנו מותיר אחריו שֹרֶטֶת. אנחנו רוצים שיזכרו אותנו, ולו לזמן מועט, ולו בלב קומץ, לנצנץ ולו בדמעה יחידה: אנחנו רוצים שידעו: היינו"

תיאטרון תמונע, שונצינו 8, תל אביב

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן