Skip to content

אנו הציבור החרדי צריכים להביט למציאות בעיניים ולהצטרף לממשלה בראשות לפיד

בחשבון פוליטי חברתי הנוגע עמוק לחברה החרדית, יוצא משה לורבר, פעיל חברתי חרדי המצוי עמוק בתוככי החברה החרדית ורחוק מהעסקונה המפלגתית והכוחנית. במאמר אישי, כן, אמיץ וישר הוא מבהיר לציבור החרדי שעליו להתחיל להצביע עבור עצמו ולא עבור עסקונה חרדית פוליטית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
משה לורבר (צילום באדיבות המצולם)

כולנו התבשרנו אתמול על העברת המנדט לחבר הכנסת, יו"ר מפלגת 'יש עתיד' יאיר לפיד.  רבים ביננו חשבו והיו בטוחים שאין סיכוי שאנחנו נגיע למצב שיאיר לפיד יקבל את האפשרות להקמת ממשלה שהוא עומד כראש ממשלה. כולם ציפו לשליפת שפן נוסף מכובעו של ה'קוסם', כפי שכונה ראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו. אבל, כפי שנאמר לא פעם, 'המציאות עולה על הדמיון'. כאן נכנסים גם החרדים לתמונה. ונשאלת השאלה: יאיר לפיד והאפשרות להקמת ממשלת לפיד בנט והחרדים האם בכלל ייתכן אפשרות לממשלה כזו בכלל?

כדי לענות על כך חשוב ללמוד מעט מה קרה מאז כניסתו של לפיד לפוליטיקה הישראלית. לטעם החרדים מאז הקמת מפלגת 'יש עתיד' בראשותו כל השיח לווה בהסתה נגד החרדים כשהשיח המצוי בהכללת כל החרדים שידר כי  הגיעה העת להעיף את החרדים ממוקדי הכוח וצינורות ההשפעה שלהם בכנסת לנתק לחרדים את הכספים להכריח אותם בכל הנושאים של היסוד כגון: גיור, שבת, לימודי ליבה, שוויון בנטל וכדומה.

השיח היה כזה ששידר לציבור  כי ביש עתיד לא רצו את החרדים בשום אופן בממשלה עתידית שתקום ולו רק על מנת לנטרל אותם ממוקדי הכוח ההשפעה וצינורות העברת הכספים בכנסת.

כולנו זוכרים את חוקי לימודי הליבה והגיוס ושלל החוקים והמאבקים הגדולים וההפגנות שהיו באותה תקופה של ממשלת לפיד-נתניהו-בנט בשנים 2013-2014 ואת חוק הגיוס שעבר שכלל גם סנקציות פליליות,  ואז נפלה הממשלה.

עכשיו בואו נקפוץ קדימה בזמן. נעשה מעבר חד לתקופה הנוכחית שמונה שנים אחרי הקמת ממשלת 2013 עם השלכותיה.

היו לנו 4 מערכות בחירות זו אחר זו. תקופת הקורונה שכללה  גם את ההסתה כנגד המגזר החרדי שהם מפיצי קורונה ושבגללם התרבו המוטציות כמו גם התרחבות המגיפה שקרתה ולו בגלל שנתנו להם להיכנס לארץ בחופשיות לצרכי אירועי הלוויות, פורים ושמחות בית השואבה ועד ללימודים שנמשכו כרגיל בזמן שכלל הציבור היה מצוי בסגרים פוליטיים ונוח היה לחשוב שכל זאת מתרחש כביכול לא מעט בגלל החרדים. חזינו גם באלימות המשטרתית הקשה כמעט יומיומית כנגד החברה החרדית בחסות הקורונה. ההסתה שודרה בתקשורת ובהחלט מצד מובילי דעה והפוליטיקאים.

הבחירות האחרונות היוו אתגר למפלגות החרדיות לעסקנים ולנציגים החרדים  שעמדו מול הרחוב החרדי ולראשונה לאחר 73 שנות שלטון ממלכתי (מאז קום המדינה) פעם ראשונה שברחוב החרדי קולות רבים קראו לא להצביע למפלגות ולעסקנים החרדים.
מעל 250 אלף קולות חרדים הלכו למפלגות שאינן המפלגות החרדיות – אגב, על כך נרחיב במאמר נפרד בהזדמנות אחרת על תוצאות תקופת הקורונה קמפיין "לא ניפגש בקלפי" בערים ברשתות החברתיות והווטסאפים החרדים.

הלאה – במהלך תקופת הבחירות האחרונות משהו השתנה. יכול להיות שזו כמות החרדים המודרניים שהולכת וגדלה בקצב מואץ מאוד בשנים האחרונות והופכת לאט, לאט נכון להיום מעל 36% מהחברה החרדית מגדירה את עצמה חרדים מודרניים. וממול – המיינסטרים החרדי המתוסכלים והמיואשים והזועמים בגלל הקורונה, כל אלו גרמו לשבר וסדקים גם בקרב רבים אחרים בחברה החרדית, ואת התחושות הללו חטפו המפלגות והעסקנים החרדים עם תוצאות האמת בבחירות האחרונות. במיוחד חזינו בכך לאור הצבעת מחאה אלימות כלפי פעילי המפלגה והנציגים כבר במהלך תקופת הבחירות. התחושה הזו ששררה ברחובות החרדים אמרה להם הכול.

פעם ראשונה ההנהגה והנציגים והעסקנים החרדים כבר לא יכולים לשלוט בחברה החרדית.

אבל נחזור לעניין בו אני עוסק,  רגע העברת המנדט ליאיר לפיד. לפנינו (הציבור החרדי) ישנם כמה תרחישים אפשריים. כאלו שלא היו גם לעסקנים והנציגים החרדים בעבר גם לא בשנת 2013.

כלומר שימו לב אמרנו שבזמן ממשלת לפיד-בנט-נתניהו בשנים 2013-2014 לא רצו בכלל את החרדים בממשלה הווה אומר שבממשלה ההיא הכלילו ממש את כלל המגזר החרדי כולו שיעופו לנו (להם) מהחיים על מנת לנתק אותם ממוקדי ההשפעה, לנתק אותם מצינורות הכספים, להכריח אותם לימודי ליבה, שוויון בנטל, גיור, שבת ושאר חוקים שונים שהועלו אז והכל התקבל בציבור החרדי באווירת של כוחניות בכפייה הסתה קשה.

הפעם שימו לב רוב הפוליטיקאים מציינים דבר חשוב לאורך השנתיים האחרונות אנחנו נגד ההנהגה החרדית כלומר נגד העסקנים והנציגים החרדים ולא כנגד החברה החרדית!

דבר חשוב מאוד שלא היה קיים בתקופת תחילתו של יאיר לפיד ויש עתיד ובתקופת ממשלת 2013 בנוסף. משבר הקורונה והאסון במירון גרמו לישראלים רבים וגם לפוליטיקאים להבין שיש צורך להפריד בין החברה החרדית שנמצאת שבויה בידי העסקנים והנציגים החרדים ויותר ברור שהמדינה וממשלות העבר הם אלו שגרמו לתוצאות שאנחנו נמצאים בשנים האחרונות!

אז ככה בואו נסכם וננסה להבין את הדילמה ואת ההזדמנות הנדירה לפוליטיקאים החרדים הבודדים שאולי יש להם פעם אחרונה הזדמנות להוכיח שאכפת להם באמת מהחברה והרחוב החרדי ולא עומדים בפניהם הברית של העסקנים והנציגים החרדים.

הפעם רוב חברי הכנסת מימין ומשמאל מלמעלה למטה אומרים אנחנו רוצים את חברי הכנסת החרדים כחלק ממשלת שינוי ואחדות לאומית שתקום לשקם להוביל תהליכים ועשייה לריפוי ואיחוי הקרעים בעם ישראל לאחר 73 שנות שיסוע ופילוג בינינו..

הם בפירוש מציינים שנכון, חברי הכנסת החרדים לא יקבלו להיות במוקדי הכספים והשרים והתיקים החשובים לקיום ותחילת חזרת הנורמה לממשלה ולכולנו. אבל וזה הכי חשוב צריך להבין כולם מבינים שהפעם איננו במקום אחר לחלוטין משנת 2013 הפעם אומרים רוב הפוליטיקאים הישראלים: בואו תהיו אתנו אנחנו לא נזרוק אתכם לא ולא נעביר בהכרח חוקי כפייה. אלא נעשה מה שצריך להבראה ולתהליכים אמתיים שכולם זקוקים להחזיר את האמון לרשויות ולממשלה ולהעביר תקציבים להעניק סיוע להעביר חוקים למען רוב אזרחי ישראל.. ולהתחיל להניע פיוס לאומי.

אילוסטרציה – מגפון ניוז (צילומים: מרק סאלם – פול, צילומי פרסום בחירות, כנסת ישראל)

אז כמו שראינו שההמלצות בקורונה לא להתקהל ממש לשמור על ההנחיות נועדו לשמור עלינו על החברה החרדית, ואני משפחתי בתוכם. כמו שראינו לאחר האסון במירון תשפ"א שהכול היה כתוב על הקיר ראינו שאפילו מר יאיר לפיד בשנת 2013 שהגיעו ואמרו לו על דוחות מבקרי המדינה שהיו ועל האזהרות החליט להוציא צו הפקעה לשטח במירון והקים חברה ממשלתית לשיקום והפיכת ההר וציון הרשב"י למקום כראוי ולשמור על הציבור מפני אסונות חלילה..

אז כולנו מבינים שלפעמים כשבאים ואומרים לנו, החרדים, גורמי מקצוע שונים מה לעשות ואיך לנהוג מקצועית, אז כדאי לנו ללמוד להקשיב ולנסות, הרי זה לא מגיע תמיד ממקומות של אנטי חרדים או כפייה של ממש אלא הכול למען העתיד הבריאותי הכלכלי והחברתי.

אז הנה כאן לסיום אני רוצה לקרוא לאחיי ואחיותיי החרדים ולפוליטיקאים החרדים: לפני שאתם מסרבים להאמין או לנסות את ממשלה חדשה שרוצה להיות ממשלת אחדות שינוי למען עם ישראל.

אולי בכל זאת שווה להיות חלק מהתהליך שרוצים רבים ומייחלים להתחיל ולנסות למען ריפוי ואיחוי הקרעים אחרי 73 שנות שיסוע ופילוג..  הגיעה העת. לכו לממשלת אחדות והפסיקו להיצמד לאחוריו של מנהיג שעסוק יום, יום במשפטו ומאחזו בבלפור.

אחרי הכל כולנו צריכים כאן באותה הסירה מאמין ורוצה להאמין שרוב הישראלים לא בקטע של לקדוח חורים.. ותזכרו לחברה החרדית הפעם יהיה חלק גדול מאוד אם יאזרו אומץ ולא יצאו לבחירות חמישיות.

2 Comments

  1. יפה יוסף
    11 במאי 2021 @ 7:54

    טוב שיש פעיל חברתי חרדי כמו משה לורבר. הוא לא נרתע מלהתערב ולהכיר גם את הציבור החילוני, בגובה העיניים. ההבחנה שהוא עושה כאן, בעיניין ההפרדה בין העסקנים בכנסת לבין כלל הציבור החרדי, יש לה חיזוק גם בדבריו של פרופ׳ ירון זליכה.
    אחרי הכל, אחים אנחנו. ירון לונדון חוטא בשנאת חינם. יש חילונים כאלה ויש חרדים כאלה ואלה גם אלה חוטאים לכלל ישראל.
    יש מקום לאהבה בנינו, אם רק נפתח את הלב ונרחיק מחשבות חוטאות ומחטיאות.

  2. יצחק
    8 במאי 2021 @ 21:23

    עם כל הכבוד ל.. 'פעיל חברתי המצוי עמוק..' יש גדולי תורה והם שמכריעים…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן