Skip to content

פסטיבל ירושלים: "מין חסר מזל או פורנו משוגעים"

ביקורת סרט: "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" מציג תפיסה הרפתקנית של תת-הז'אנר 'קומדיית הפורנו', למרות שלא בטוח שקיימת למעשה קטגוריה כזו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבמאי הרומני ראדו ג'ודה ממשיך בפירוק ז'אנרים של סרטים, כפי שכבר עשה עם מערבונים ("בראבו!"), בדרמות היסטוריות ("לא אכפת לי אם ההיסטוריה תזכור אותנו כברברים") ובקומדיות רומנטיות ("כולם במשפחה שלנו"). בסרט "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" הוא מציג תפיסה הרפתקנית של תת-הז'אנר 'קומדיית הפורנו', למרות שלא בטוח שקיימת למעשה קטגוריה כזו. כידוע, יש כמובן תתי-סוגות, כמו פורנו-אוכל, פורנו של אומללות ואפילו פורנו של עינויים (סאדו-מאזו), אבל לא פורנו של קומדיה. למיטב ידיעת כותב מילים אלו – מטרת הפורנוגרפיה היא לא בדיוק להצחיק אותנו…

למרות שברור שזו סאטירה, "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" הוא סיפור של במאי שנמאס לו מהצביעות של החברה, מאוכזב מעולם שעדיין לא לומד מהטעויות שלו וכועס על החזקים שלא דואגים לכל אחד חוץ מעצמם. ג'ודה משתמש במדיום הקולנועי כדי לזעזע את כולם: הכנסייה, הצבא, מערכת החינוך, פוליטיקאים מושחתים, התקשורת, המתלבטים, תיאורטיקני הקונספירציה, העשירים, הבורים, גברים שוביניסטים וכמובן – הצופים. אבל, למרבה המזל, הוא דוקר בכולם בצורה מוגזמת, כמעט מצויירת, כי הוא יודע שלפעמים צריך לצחוק כדי לא לבכות.

הסרט מחולק לשלוש מערכות, הראשונה היא הקרובה ביותר לסגנון הגל החדש הרומני. בהקדמה, הצופים עוקבים אחר אמי (קטיה פסקריו) ברחובות ובחנויות בבוקרשט, כשהיא מנסה לפתור כמה נושאים הקשורים לעבודה. כאן, ג'ודה מציג לא רק עיר שנפגעה ממגיפת הקורונה, אלא חנויות ובתי קולנוע סגורים בגלל פשיטת רגל, ובעיקר חברה על סף קריסה. בדרכה לעבודה, הדמות חוצה נתיבים עם אנשים שנלחמים ומעליבים זה את זה ולו במעט הפרובוקציה. כך בונה הבמאי סימפוניה של עיר מיוחדת ובה רעש צופרים, דחפורים ורמזורים מצפצפים, וברקע עלבונות, צרחות ואיומים. במהלך המסע הארוך, אמי הולכת לבית הספר שבו היא מלמדת היסטוריה, כדי להימנע מפיטורין. סרטון פרטי שבו היא מקיימת יחסי מין דלף לרשת ועכשיו הורים זועמים, כיוון שהם לא רוצים שאמי תהיה מורת ילדיהם. לכאורה, זו שמלקה את בעלה כחלק ממערכת היחסים המיניים וטובה במין אוראלי אינה ראויה ללמד בבית ספר ולשמור על הסדר בקרב התלמידים.

המערכה השנייה דומה יותר להפסקת ביניים שבה ג'ודה – בהשראת הודעות ווטסאפ ותמונות שסבתאות מעבירות לנכדים, מציע את השקפתו הניהיליסטית על העולם, ומציג הגדרות מאכלות של מילים רלוונטיות להיום. זהו קטע שכולו כעס והומור כאחד, שאולי לא מוסיף הרבה לבעיה של אמי, אבל הוא מקיף בצורה מושלמת את המצב החברתי בו היא נמצאת.

המערכה האחרונה של "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" מתרחש בבית הספר של אמי, שם מורים והורים עורכים משפט חצר נגד הדמות הראשית. עם משתתפים שאינם חוששים להביע את מוסרם החריף או לחשוף את בורותם, המערכה הזו היא הדבר הקרוב ביותר לוויכוח בטוויטר שהופך לסרט. למרות שהנימה הלא טבעית והסאטירית שולטת בסצנה, אי אפשר להתווכח עם העובדה, שנראה כאילו הדיאלוג הפוגעני והמזעזע – נלקח מילה במילה מחשבונות מדיה חברתית.

בסופו של דבר, "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" מהווה התקפה ברורה על החברה הרומנית, אך ניתן להשליך בקלות את כל מה שמופיע בסרט לכל אומה. כי זו אחת הבעיות הגדולות של הגלובליזציה: היא הפכה את כולם בעולם – לטיפשים לא פחות.

מין חסר מזל או פורנו משוגעים  | Bad Luck Banging or Loony Porn – מוקרן במסגרת פסטיבל ירושלים 2021. לגילאי 18 ומעלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן