Skip to content

יום שישי הירוק

צעירי תל אביב יפו הציגו אופנה רעננה ומעניינת שנעשתה ממוצרי שהושלכו בחופי הים כמו - בדלי סיגריות. מגפון צפה ביוזמה עם מסר עיצובי, קהילתי וסביבתי. צילומים: שי קנדלר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שישי שעבר בו חל עוד חג צרכני – חג צרכני Black Friday. התייצבה קבוצת צעירים תל אביבים בראשותו של בר סטפנקי מקבוצת Creative change לתצוגת אופנה ואירוע מכירת בגדים קצת שונה ואחר: אירוע המציע חלופה לתרבות השפע שלה בעלת השלכות סביבתיות קשות. באירוע התצוגה הוצגו בגדי מקוריים שעוצבו על ידי מספר אמנים מפסולת, כמו ממארזי חטיפים, שאריות פלסטיק, בדלי סיגריות ובדומה שפשוט שנאספו בחופי הארץ.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר

מבחינת היזמים האירוע הזה בא להזכיר לכולנו את הנזק הסביבתי של תרבות השפע הצרכנית, כשלדבריהם מדובר בתרבות שטוב לה עם תתאים את עצמה למציאות החדשה ותתקיים בצורה הרמונית עם הסביבה. לפי דו"ח מ 2016 של McKinsey & Company צריכת הבגדים בעולם, ולייתר הדיוק בעולם השבע, הוכפלה בין השנים 2000-2014, כאשר זמן השימוש בבגד קטן פי שתיים בממוצע. תעשייה זו, נכון לתקופת עריכת הדו"ח מגלגלת סכום אדיר בן  2.5 טריליארד דולר ומעסיקה 75 מיליון איש בעולם.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר

בעוד מחירי שאר מוצרי הצריכה בעולם מצויים בעליה מתמדת קצב עליית המחירים של בגדים נמוך מזה של שאר המוצרים ובמדינות השפע הוא אף בירידה איטית. מגמה זו מתאפשרת בזכות כוח עבודה זול, הנמצא בבסיסה של כלכלה נצלנית, וכוחות שיווק עוצמתיים. מוצרי האופנה אינם "נעלמים" מהארון כך סתם. הם נכנסים נזרקים לאשפה ומן הסתם מוסיפים לפגיעה בכדור הארץ.


יוזם המיזם מסביר על נחיצותו (צילום: שי קנדלר)

יתרה מכך, את רמת המחירים המתאימה למשווקים משמרים על ידי שריפת עודפי הביגוד בתהליך הפולט חומרים מזהמים לאטמוספירה. רוצים לנחש היכן? בעולם השלישי כמובן. לפי דו"ח של האיחוד האירופי תעשיית האופנה אחראית לפליטה של 10% מגזי החממה, פליטה העולה על זו של כל המטוסים והספינות. אין ספק כי במציאות עגומה זו מיזמים של חבורת כשרונית זאת בחסות עיריית תל-אביב יפו מהווים שינוי מרענן בחברה שלנו. שינוי, שנראה היום נחוץ מתמיד. היצירתיות, הצבע והאכפתיות מהווים נקודת התחלה חשובה ואנו תקווה שמיזמים כאלה יחלחלו בעתיד גם לפריפריה החברתית.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן