Skip to content

"הכל לכדי תמונה אימפרסיוניסטית": תערוכה חדשה על גיבורי רוק שנות ה-90

שיתוף פעולה בין יוצרים, מעריצים, עיתונאים וצלמים, מאפשר הצצה אל אותם ימים ואל תופעות תרבותיות חברתיות ופוליטיות שהעסיקו את הזמרים והלהקות בשיאו של עידן הרוק בישראל של שנות ה-90. הכל לכדי תערוכה, בגלריית המשכן בית מאירוב, חולון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גלרית המשכן מאירוב מציגה לרוב את גיבורי התרבות הישראליים, במוזיקה, באופנה, בעיצוב. בתערוכה החדשה העוסקת שוב במוזיקה, האוצרת ד"ר אביבית אגם דאלי, מבקשת לבחון, כיצד הרוק הישראלי היטיב לשקף את התקופה ואת המקום ואיך חלק מהיוצרים השפיעו על הלך הרוח, סדר היום, האופנה וחיי היום יום בכלל. שנות ה 90' היו תור הזהב של הרוק הישראלי שהתבסס כז'אנר מוזיקלי המתאפיין בכנות יצירתית ובאותנטיות וכמו בארה"ב  זוהה עם תרבות הנגד וביטא לא אחת, מיניות מוחצנת, נון קונפורמיות ומחאה.

ירמי קפלן בתל אביב, 90 צילום דינה קרטיס

בתערוכה יוצגו פריטים מקוריים של אמנים, החל מחפצים אישיים כמו בגדי הופעה של ניק מילר מסטלה מאריס, גיטרה של מרק לזר מרוקפור, ליין אפ של הופעה וציורי מעריצים ומעריצות של ענבל פרלמוטר, הקפוצ'ון המקורי שהופיע על האלבום "פצעים ונשיקות" של מוניקה סקס, מפוחית פה של דן תורן, מקלות תיפוף של דובי קיזלשטיין מלהקת גן חיות, תקליטי זהב של להקת רוקפור ושל בארי סחרוף, הגיטרה של ג'וני שועלי שהופיעה בקליפ הידוע "לעתים" של להקת רעש, פוסטר לכבוד יום הולדת שנה ל"רוקסן", בובת מכשפה שקיבלה אלונה דניאל מ"המכשפות" לצד פוסטרים של להקת אבטיפוס, נקמת הטרקטור, רוקפור ועוד, סטיקרים, הזמנות, תקליטים, דיסקים, מכתבי מעריצים, כתבות על רוק ישראלי.

ציור של להקת המכשפות בידי מעריצה – צילום רן יחזקאל

לתערוכה צולם ריאיון מיוחד עם יואב קוטנר, עורך מוסיקה, שדרן וזוכה פרס אקו"ם בו הוא סוקר את התפתחות מוסיקת הרוק הישראלית לצד מגמות עולמיות ומקומיות במוסיקה, בחברה ובתרבות בכלל, על מקומן של נשות הרוק בישראל, עדתיות ותקשורת, פסטיבל ערד ומקומו של שדרן הרדיו.

הזהות הישראלית של התקופה מיוצגת בתערוכה באמצעות קליפים לשירים. למשל תופעת החזרה אל שירים ישנים ששילבה גישה אירונית כלפי הסגנון המוקדם והיוותה הערה ביקורתית כפי שהתבטאה בביצוע המחודש של "מופע הארנבות של ד"ר קספר" את "בשמלה אדומה" של להקת הנח"ל או הביצוע של "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה" של להקת "משינה" וכן "קסם על ים כנרת" בביצוע המחודש של "המכשפות" .

איל שכטר וחמי, – פינגווין 90 .קרדיט צילום דינה קרטיס

ההתייחסות לשירים מאירה בתערוכה נושאים שהעסיקו את סדר היום כמו למשל: "עבדים" של ברי סחרוף ורע מוכיח מן האלבום "נגיעות" 1998 המדבר על ההשתעבדות לצרכנות ולקניות בחסות האסקפיזם, "האיש שאין לו שם" של רמי פורטיס שנכתב כנראה בהשראת תופעת העובדים הזרים שהחלו להגיע לארץ בשנות ה-90 ומתייחס למצב של חוסר זהות, תוצר של העולם הגלובלי או השיר 'שומקום' שכתב אביב גפן המדבר על חוסר המוצא אליו הגיעו הישראלים ביחסם עם הפלסטינים ל'שומקום' ועוד.

אוצרת: ד"ר אביבית אגם דאלי

פתיחה: 16.5.22, נעילה: 31.8.22

גלריית המשכן בית מאירוב, רח' הרצפלד 31, חולון

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן