Skip to content

שוב נרצחה אישה. מי הבאה בתור?

רצח רבאב אבו סיאם מולד העסיק שעות מועטות את הציבור שחזר לשגרת יומו, המשטרה הטילה צו איסור פרסום על פרטי החקירה. אל מול משטרת לוד התקיימה הפגנה שלא תפסה את כותרות התקשורת. מדוע? – אולי כי זו עוד אישה ערבייה. הרוצח? טרם נלכד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שלישי האחרון ישבה רבאב אבו סיאם עם שלושת בנותיה בנות ה-3, 5 ו-8 ושיחקה איתן כשהן בבית משפחתה בלוד. רבאב, בת ה-30 התגרשה לפני כחודשיים והייתה מאוימת על ידי הגרוש שלה ובעבר אף שהתה במקלט בדרום הארץ. בסמוך לשעה 21:13 נכנס רוצח רעול פנים אל תוך בית משפחתה וירה בה למוות מול עיניי בנותיה הרכות. המשטרה, כך דיווחנו, פתחה במרדף אחרי הרכב הנמלט, בו נמלט רעול הפנים.  החדשות הקשות נפוצו ופרצו בכל מהדורות החדשות, הרשתות החברתיות ובישרו כי שוב נרצחה אישה, ככל הנראה על ידי גרושה – כאן המקום להוסיף כי הרוצח היה רעול פנים ועל פי הידוע, בני משפחת האישה לא זיהו את הרוצח.

)
רבאב אבו סיאם (צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר

כתבי הפלילים הוזנו האינפורמציה "ממקורות משטרתיים" כי מספר ימים קודם להירצחה, הגיע קצין משטרה אל רבאב ז"ל, והזהירה כי ברמת סיכון גבוהה ביותר וכי יש חוזה על ראשה. במילים פשוטות: את עלולה להירצח בכל רגע. רבאב סירבה להיכנס למקלט והמשיכה בחייה בבאר שבע, אליה עברה מלוד ללא בנותיה. ברם, געגועיה לבנותיה הובילו אותה באותו ערב לחזור לבית הוריה ולפגוש בילדות. למרות שהדבר לא פורסם, הרוצח מן הסתם הוזן באינפורמציה הזו וידע כי האם הצעירה שוהה בבית משפחתה עם בנותיה. הוא הגיע ברכב, פרק ממנו כשהוא רעול פנים ואקדח בידו, חדר אל בית המשפחה ולעיניי בנותיה ירה באם למוות ונמלט. דוח חדש של "התצפית הישראלית על רצח נשים" בהובלת ד"ר שלוה וייל מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית שפורסם בסוף יוני האחרון, מצביע על עלייה משמעותית במקרי הרצח של נשים על ידי גברים בשל היותן נשים ("פמיסייד") במחצית הראשונה של שנת 2022 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנתוני הדוח המתפרסמים עולה כי במחצית הראשונה של שנת 2022 התרחשו 12 מקרי רצח כאלה (ללא מקרה הרצח של רבאב), לעומת 7 מקרים במחצית הראשונה של 2021 – עלייה של 71%. ארבעה מתוך 12 המקרים התרחשו בחודש יוני בטווח של עשרה ימים (בין 2.6 ל־12.6). זהות הרוצח ידועה בתשעה מהמקרים, בשבעה מהם החשוד הנו בן הזוג או בן הזוג לשעבר של הקורבן ובשני מקרים הרוצח הנו בנה של הקורבן. מסד הנתונים של הדוח כולל שלושה מקרי רצח שבהם טרם נמצא חשוד עיקרי. וכעת טרם נלכד החשוד ברצח אבו סיאם.
אמש (חמישי) התכנסו מספר תושבים (רובן נשים) אל מול משטרת לוד למחות כנגד אוזלת ידה של המשטרה בטיפול באלימות  במגזר הערבי. אומנם רציחות נשים הינם רעה חולה גם בחברה היהודית, אך זמינות הנשק ואחוזי הפיענוח הנמוכים במגזר הערבי מקוממים.
היטיבה להדגים זאת חברת הכנסת עייידה תומה סולימאן (חד"ש) שעמדה במרכז הכביש וטענה כי נגד סכנה ברורה כמו חסימת כביש המשטרה מטיבה לפעול אולם כנגד סכנות גדולות יותר כרצח במגזר הערבי היא נכשלת. המשטרה עצמה שמרה על מרחק ולא התערבה בהפגנה בה נכחו שלושה חברי כנסת, גבי לסקי "מרץ") ואוסמה סעדי (תע"ל) וסולימאן, שני האחרונים מהסיעה המשותפת. בגמר העצרת התקבלו הפגינים בבית המשפחה האבלה כשהצער ניכר על פניהם.

צילום: שי קנדלר
יוסף אבו רבאב ותמונת אחותו המנוחה (צילום: שי קנדלר)

בתוך בית המשפחה ישבו האבלים בהפרדה מגדרית ברורה. מילים חשובות ומשמעותיות לא נאמרו מעבר להשתתפות בצער. אך כאשר פנה כתב מגפון ניוז לצאת מן המקום התקשרה אליו אחת מבנות המשפחה ששמה שמור במערכת ותיארה את פרטי המקרה המזעזע מנקודת מבטה.

האחות: "רבאב הייתה אישה משכילה בעלת תואר שני במנהל חינוך אם לשלוש בנות (3,6,10) בדצמבר האחרון המשטרה עצרה אותה מעצר מגן עקב מידע מודיעיני על הכוונה לרצוח אותה. היא נעצרה ולא המאיים. למה הוא לא נעצר?, רק לאחר שהשתכנעה לעזוב את העיר ואת משפחתה היא שוחררה ממעצר. אתה מבין? עצרו אותה כדי להגן עליה מפני הרוצח. את גרושה לא עצרו. כאמור זמן קצר לאחר הגעתה לעיר היא נרצחה בקור רוח. ואני שואלת:  כיצד הגיע מידע כה מדויק לרוצח שאפשר את הפגיעה ברבאב מייד עם הגיעה לעיר? "
יתכן כי מדובר פה בהתנהלות בעייתית של המשטרה, את זאת לא ניתן היה לחלץ מפיה של בת המשפחה המפוחדת. מה שברור הוא שעד אמש, המשטרה עדיין לא תחקרה את אם הנרצחת ושלושת בנותיה שהיו עמה בזירה בשעת הרצח ממש. עדות לנרפות המשטרה כאשר מבוצע רצח בתוך המגזר הערבי. ניקח מקרה רצח זה ונשווה מול המקרה בו וולא חלאילה נחשד בחטיפת ורצח זוגתו ספיר נחום ז"ל. אנו רואים כי במקרה האחרון בו נרצחה יהודייה בידי ערבי, פעלה המשטרה בנחרצות לעצור את החשוד ולאסוף את כל הראיות. אבל בלוד חיי ערבים שווים פחות לכאורה וכך נאלצה אתמול המשפחה לפנות בעצמה אל רשויות הרווחה העירוניות שיבואו לתת תמיכה רגשית לבנות הנרצחת ואימה שהיו מאוד מעוניינות לתת גם עדות המקרה המזעזע. שוב, מחלקת הרווחה של העירייה לא הזדרזה לשלוח מומחים לעזרת המשפחה. המשפחה עצמה צלצלה לעירייה ובקשה את העזרה. מה שכן עשתה משטרה הוא להוציא צו איסור פרסום על פרטי החקירה. בית משפט השלום בראשון לציון הוציא בליל הרצח צו איסור פרסום בתיק מספר 347869/2022 שעניינו רצח אישה בלוד. הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים", אמר בהודעה הרשמית. "תוקפו של הצו עד לתאריך 1.8.22".

צילום: שי קנדלר
חברת הכנסת עייידה תומה סולימאן (צילום: שי קנדלר)
חברת הכנסת גבי לסקי (צילום: שי קנדלר)
יוסף אבו רבאב ותמונת אחותו המנוחה (צילום: שי קנדלר)

מעט לפני ההפגנה עצרה משטרת ישראל בלוד תושב העיר בחשד לתקיפת אשתו, איומים והצתת דירת המגורים כאשר בני המשפחה בתוכה. הכיצד עלו שוטרי לוד על הסיפור? במקרה. מפרטי התקרית עולה כי חוקרי תחנת לוד פתחו בחקירה, עם קבלת דיווח במוקד 100 בדבר אירוע שריפה בדירה בבניין מגורים בעיר. כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום בסיוע כוחות מד"א ולוחמי כיבוי האש שהשתלטו על השריפה בדירת מגורים בקומה רביעית בבניין בעיר. מבירור ראשוני שערכו השוטרים  במקום ,עלה חשד כי האישה שחיה בדירה זו הותקפה ואוימה על ידי בעלה, שלאחר התקיפה הצית את הדירה וברח מהמקום כאשר האישה ו 2 הפעוטות נמצאים בדירה. האישה והילדים הוצאו מהדירה ללא פגע. בתוך כך, השוטרים איתרו תוך פרק זמן קצר את החשוד – תושב לוד בשנות העשרים לחייו ועצרו אותו לחקירה בתחנת המשטרה בעיר. עוד נמסר מהמשטרה כי בסיום החקירה ובהתאם לממצאיה יוחלט האם להביאו היום (שישי) לדיון בבימ"ש ראשל"צ בבקשה להאריך את מעצרו. ואנו שואלים? לאחר מכך? אחרי שישוחרר מה אז? שוב תיאלץ אישה להיכנס למקלט מגן?.


חברת הכנסת סולימן: יותר בטוח לעמוד במרכז הכביש (צילום: שי קנדלר)

"לפני כשנה" אומרת חברת הכנסת סולימן, "ניגשתי בעצמי למבקר המדינה וביקשתי ממנו לבדוק היטב כיצד פועלות המשטרה והמדינה ביחס לרצח נשים במגזר הערבי.'אין לי מספיק עובדים', ענה לי המבקר. צריך שתי דוחות לעשות, אחד בשר לרצח נשים במגזר הערבי והשני על בטחון התושבים בעיר הזאת". "אנחנו לא נוכל להיות חברה אנושית ודמוקרטית כל עוד נשים לא תוכלנה להיות בטוחות" אמרה חברת הכנסת לסקי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן