Skip to content

נתניהו ממתין לתשובת היועץ המשפטי לפתרון המוצע בבית אל

נתניהו: כל פתרון אחר, למעט פינוי והעתקה, יביא נזק מדיני כבד לישראל. יו"ר הקואליציה אלקין: "זוהי שגיאה חמורה שתביא למשבר טראומטי עם השלכות לשדה הפוליטי". בימין מתכוונים להעלות את חוק ההסדרה להצבעה השבוע ובגבעת האולפנה מזהירים מפני אירוע קשה פי ארבעה מאירועי עמונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתניהו: כל פתרון אחר, למעט פינוי והעתקה, יביא נזק מדיני כבד לישראל. יו"ר הקואליציה אלקין: "זוהי שגיאה חמורה שתביא למשבר טראומטי עם השלכות לשדה הפוליטי". בימין מתכוונים להעלות את חוק ההסדרה להצבעה השבוע ובגבעת האולפנה מזהירים מפני אירוע קשה פי ארבעה מאירועי עמונה

מאת אליק מאור 

בישיבת הממשלה שנערכה הבוקר התייחס בנימין נתניהו, ראש הממשלה, לעניין פינוי הבתים בגבעת האולפנה בבית אל. נתניהו משתדל ללכת בין הטיפות ולא להירטב. בימין מבהירים לו שהשיטפון יגיע והוא יירטב. ראש הממשלה פתח את דבריו באומרו כי מדיניות הממשלה היא לחזק את ההתיישבות תוך כדי שמירה על החוק. "אפשר ללכת תמיד לפתרון של חקיקה", אמר נתניהו, "אך יש לזה מחירים. כולל בזירה הבינלאומית".

(צילום: יעקב, ויקיפדיה)
חוק ההסדרה, לא יפתור שום דבר. גבעת האולפנה (צילום: יעקב, ויקיפדיה)

נתניהו הוסיף, כי על מנת להימנע מחקיקה, נדרשים שלושה דברים. העתקת המיבנים, לצד הרחבת הבנייה והגנה מפני תביעות עתידיות. אם שלושת הדברים הללו יקבלו אישורים בימים הקרובים אז "נהיה במצב טוב". לדבריו, הפתרון המוצע (ניסור ופינוי הבתים הקיימים, בניית 50 יחידות דיור במקום אלה שיועתקו ויישוב עוד 1000 מתנחלים בבית אל – א.מ.) נותן מענה לסבך המשפטי, מענה לישוב בית אל ומענה נגד ניסיונות להשתמש בחוק להסדרת הבעיה.

ראש הממשלה הודיע, כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יגבש את המלצתו בעניין זה תוך 24 שעות. "אני ממתין לקבל תשובה מהיועץ המשפטי לממשלה. נמתין בסבלנות לתשובות היועץ המשפטי, כדי שאפשר יהיה לקבל החלטה מושכלת", אמר נתניהו. 

בעניין העתקת הבתים על ידי ניסורם, הסביר ראש הממשלה, כי העתקתם למרחק של כמה מאות מטרים תהיה בעלות נמוכה ממה ששוער ותעמוד על פחות מעשרה מיליון שקלים. בתמורה להעתקה, אמר נתניהו, תהיה תוספת של עשר דירות על כל בית שיפונה: "מדובר על תוספת של יותר מאלף מתיישבים לבית אל. זה מרכיב יסודי נגד אלה שרוצים להרוס", אמר.

במהלך הישיבה הפגינו בחוץ עשרות בני נער עם שלטים, שהזהירו שהפינוי הזה יהיה התנתקות מספר שתיים וכי כולם תומכים בחוק ההסדרה שח"כ זבולון אורלב אמור להעלות ביום רביעי השבוע להצבעה בכנסת.

שר האוצר, יובל שטייניץ, סמך את ידיו על החלטת נתניהו והסביר כי היות שבשטחים לא חלים חוקי ישראל, הרי ש"חוק ההסדרה, לא יפתור שום דבר". השר מיכאל איתן אמר לגבי החוק, כי "זהו מקסם שווא. אנחנו נקבל גינויים בקהילייה הבינלאומית ובג"ץ יקבע כי הוא לא ישים, אי אפשר לחוקק חוק בשטחים שבתחומי הממשל הצבאי". שר האוצר, הוסיף בעניין זה, כי "לא צריך להיגרר להצעות חוק. זה לא מתקבל על הדעת".

השר עוזי לנדאו, המתנגד להריסת המבנים: "צריך פסק דין ספציפי.  אם זה היה קורה בתל אביב, אף אחד לא היה הורס בית בלי פסק דין".

"הליכוד נמצא בבעיה", אמר הבוקר השר דן מרידור, "פסק דין של בית משפט ציווה להוריד את היהלום שבכתר, באלון מורה, בימי בגין. כשהיה דיון בהחלטה, אחד השרים הציע לא לכבד את פסק הדין. בגין התנגד. יחד עם זה, אלון מורה החדשה נבנתה על אדמות מדינה ולא על אדמות פרטיות. הליכוד צריך להיות אותו ליכוד. אפשר לחזק את ההתיישבות ולבנות. יש אדמה בתוך בית-אל מאות מטרים ספורים מאותו מקום שהן אדמות ציבור ולא פרטיות, שאפשר לבנות עליהן".

 יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, תקף הבוקר את נתניהו ודרש מהממשלה לתמוך בחוק ההסדרה הצפוי להיות מועלה בכנסת. הוא איים במשבר קואליציוני קשה סביב הצבעה זו. "אם חס וחלילה נגיע לפינוי בכוח", אמר אלקין, "זה יהיה אירוע  טראומטי שיהיו לו השלכות על השדה הפוליטי".  

בעלי הקרקע, חרבי חסן, הגיב הבוקר להחלטת נתניהו ואמר שהוא שמח על ההחלטה הזו, שמדגישה את אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל. "אני מצפה מהצבא ומהממשלה שתשמור עלינו בפני הימין  בכל האזורים בהם ישראל שולטת". 

תושבי גבעת האולפנה מצידם כנראה אינם מתכוונים לוותר ללא מאבק קשה. "מקרה עמונה יחזור על עצמו כפול ארבע", הם מזהירים. לדבריהם, עלולה ההתנגשות הזו לגרור אליה כל מיני אלמנטים מהימין, שלהם אין שליטה עליהם ו"עלולה להיות התנגשות נוראית בינינו לבין החיילים".

ח"כ יעקב (כצ'לה) מהאיחוד הלאומי, שהכריז הבוקר על שביתת רעב, הזהיר כי "ביבי הולך על מגה התנתקות". יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', ברכה את נתניהו ואמרה, כי "נכון נהג ראש הממשלה כאשר בחר לציית לשלטון החוק בנושא פינוי גבעת האולפנה, ואולם ההתרסה שבחר לצרף לצעד המתבקש, בדמות התרברבות על בניית עשרה בתים על כל בית שיפונה, היא ילדותית".

ח"כ שאול מופז, יו"ר קדימה, מבין שמפלגתו עלולה להוות לשון מאזניים בעניין זה ואמר היום ש"ביטחונה ועתידה של ישראל תלויים בהסדרה מדינית ולא בהסדרת הבלתי חוקי". ח"כ יואל חסון מקדימה הוסיף, כי "נתניהו קיבל החלטה אמיצה". הוא אמר, כי זוהי "ההזדמנות של נתניהו להיפרע מכל אותם גורמים קיצוניים בליכוד, המנסים בכל מחיר לסבך את ישראל ולדרדר את מעמדה בזירה הבינלאומית".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן