Skip to content

המחנה המשותף: חשש כי ועדת פלסנר היא מריחה בדרך ל"חוק טל 2"

נציגי "הפראיירים" חשפו בעדותם בוועדה חלקים מההסכם הקואליציוני בין קדימה והליכוד, לפיהם "מתווה אלקין" הוא הבסיס לפתרון גיוס החרדים. המשמעות: "חוק טל 2". מלשכת מופז נמסר: "הפתרון שנביא יהיה מציאותי והיסטורי והמבחן, כמו תמיד, יהיה במעשים". היום התכנסה הוועדה שוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נציגי "הפראיירים" חשפו בעדותם בוועדה חלקים מההסכם הקואליציוני בין קדימה והליכוד, לפיהם "מתווה אלקין" הוא הבסיס לפתרון גיוס החרדים. המשמעות: "חוק טל 2". מלשכת מופז נמסר: "הפתרון שנביא יהיה מציאותי והיסטורי והמבחן, כמו תמיד, יהיה במעשים". היום התכנסה הוועדה שוב 

מאת אליק מאור

למרות התחייבותם המפורשת של ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשנה שלו, יו"ר קדימה שאול מופז, להוביל לחקיקת "חוק שירות לכולם" ולמרות ישיבותיה הארוכות של ועדת פלסנר בכנסת, שאמורה להביא

מה שהיה הוא שיהיה. חוק טל (צילום: שרון ליבנה)
נרקם דיל, מה שהיה הוא גם מה שיהיה. חוק טל (צילום: שרון ליבנה)

לפיתרון, מסתבר שמאחורי הקלעים כבר נרקם דיל בין נתניהו, מופז והחרדים, לפיו "מה שהיה, הוא גם מה שיהיה", כך טוענים חברי תנועת "המחנה המשותף", מקימי "מחנה הפראיירים" ומובילי המאבק בחוק טל.

בועז נול ועידן מילר, ראשי תנועת "המחנה המשותף", חשפו ביום חמישי, בעדותם בפני ועדת פלסנר, סעיפים מתוך ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לקדימה, לפיו מתווה הפתרון כבר סגור והוסכם על ידי מופז. המתווה הוא "מתווה אלקין", שגיבש יו"ר הקואליציה זאב אלקין בשיחות עם החרדים. על פי המתווה, נמשך בעצם אותו המנגנון שהוביל את חוק טל, תלמידי הישיבות יוכלו לבחור אם ברצונם לשרת או לא והפטור הגורף יימשך, החוק יגדיר יעדי גיוס מספריים לצבא ולמערכת השירות האזרחי, כפי שעשתה גם ועדת טל ולא עמדה ביעדים, אולם הפטור הגורף לכל מי שמעוניין להישאר בישיבה יעמוד על כנו גם על פי החוק החדש.

נול ומילר, ראשי תנועת "המחנה המשותף", חשפו בעדותם בפני הוועדה מסמכים מתוך ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לקדימה, לפיהם בניגוד להצעת החוק של קדימה וח"כ יוחנן פלסנר, כמו הצעות החוק האחרות המדברות על מכסת פטור מוגבלת לעילויים בתורה בלבד, מופז הסכים לחזור בו מכוונה זו וקיבל בעצם את "מתווה אלקין". המשמעות – בדומה ל"חוק טל", הפטור הגורף לתלמידי הישיבות יימשך, וייקבעו יעדים מספריים לצבא לגיוס, ראוי לציין כי מתווה זה עומד בניגוד לפסיקת בג"ץ, שהגדירה במפורש שמתווה החוק החדש חייב לכלול בתוכו את מרכיב "חובת השירות" ולא עוד בחירה כפי שנהגה ועדת טל.

מתווה אלקין

כמו כן, טענו הפעילים כי התקיימו שיחות בין החרדים לנתניהו, לפיהם המתווה כבר סגור. סגן השר יעקב

עידן מילר (צילום: אליק מאור)
זורעים אשליות בציבור. עידן מילר (צילום: אליק מאור)

ליצמן מיהדות התורה התראיין לאתר "כיכר השבת" ואישר את הדברים. "מדובר בעצם במתווה אלקין, שלא קובע מכסה למקבלי פטור אלא יעדים להרחבת הגיוס. לא נתמוך בזה, אבל עם זה עוד אפשר לחיות. הנוסח הזה נכתב בהסכם הקואליציוני בין קדימה לליכוד – אחרי שהובהר למופז שזהו היעד ולכן יש לנו מקום לאופטימיות".

ראשי "המחנה המשותף" אמרו: "בעקבות הנתונים, אנו חוששים חשש אמיתי, שבעצם ועדת פלסנר היא בלוף אחד גדול בדרך למריחה בדמות חוק טל 2. חברי הוועדה הם אנשים חשובים מדי ועסוקים מדי על מנת להשקיע כל כך הרבה שעות דיונים על פיתרון שבעצם נסגר כבר מאחורי גבם ומהווה את המשך המצב הקיים. ראש הממשלה התחייב בפנינו בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שיוביל לשוויון בנטל. אנו דורשים הבהרות, שבכוונתם לעמוד במילתם ולא להוביל לחקיקת מתווה אלקין, שהוא המשך ישיר של חוק טל, אלא לפיתרון אמיתי שייקיים את התחייבותו של ראש הממשלה ש'מה שהיה לא יהיה עוד'. הציבור הישראלי לא יספוג מריחה בדמות מתווה אלקין, הוא דורש פיתרון אמיתי. בעיקר חבל וכואב שזורעים אשליות בציבור כאילו מקיימים ועדה, וזו תשב ותביא פתרונות, כאשר בעצם הדברים הם אחיזת עיניים ובעצם המשך הפטור כבר נסגר מראש מאחורי הקלעים".

מלשכת השר מופז נמסר: "התיקון לחוק טל יביא לשינוי משמעותי בשוויוניות בחלוקת הנטל. צר לנו, שקבוצות שונות, הפועלות משיקולים זרים, בשם אנשי המילואים, עסוקות בערעור מעמדה של הוועדה במקום בתרומה לעבודתה. הפתרון שנביא יהיה מציאותי והיסטורי והמבחן, כמו תמיד, יהיה במעשים ולא בדיבורים".

ועדת פלסנר: צה"ל מסוגל לקלוט עוד אלפי חיילים במסלולים השונים

היום קיימה הוועדה לקידום השילוב בשירות והשוויון בנטל, בראשות ח"כ יוחנן פלסנר, ישיבת עבודה נוספת. במהלכה הציגו מנהלת השירות האזרחי-לאומי, חטיבת תומכ"א בצה"ל והמועצה הלאומית לכלכלה וחברה במשרד רה"מ, את הצעותיהם לשילוב בשירות והשוויון בנטל.

מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי, שר-שלום ג'רבי, הציג לוועדה את תוכנית המנהלת שמטרתה – הגדלת מספר המתנדבים בשירות האזרחי תוך כדי שילובם במסלולי שירות איכותי. שר-שלום ג'רבי ביקש לשמר את העיקרון על פיו צה"ל יקבל את הבכורה והעדיפות בבחירת המשרתים. על מנת להגדיל את מספר המתנדבים הציעה המנהלת להאריך את תקופת השירות ל-18 חודשים למשרתים נשואים ול-24 חודשים למשרתים רווקים. כמו כן הציעה המנהלת להפנות את אוכלוסיית הרווקים לשירות במסגרות ממלכתיות- ביטחוניות הדורשות הכשרה ארוכה ומקנות כלים מקצועיים להשתלבות עתידית בשוק העבודה. בנוסף, המנהלת הציעה להעניק תמריצים למשרתים בשירות האזרחי בניהם הכללתם בתכנית "עבודה מועדפת", מתן נסיעות חינם בתחבורה ציבורית והגדלת המענק החודשי.

במהלך הישיבה העלו המשתתפים לדיון את נושא "שנת ההכרעה" הקיימת כיום, אשר מאפשרת לחייל חרדי "שנת בחירה", במהלכה רשאי לבחור האם ברצונו לפנות לשירות הצבאי או האזרחי או להמשיך את לימודיו בישיבה. נציגי צה"ל והשירות האזרחי בדיון טענו כי "שנת ההכרעה" לא הביאה לגידול משמעותי במספר המתנדבים לשירות ומכאן שייתכן המלצתם הייתה שיש לשקול לבטל את מנגנון "שנת ההכרעה" שהונהג תחת חוק טל. גורמים בוועדה טענו כי בעקבות הורדת גיל הפטור לגיל 28 ייתכן ושנת ההכרעה מאפשרת כיום את קיצור המנגנון לקבלת פטור ואינה ממלאת את הייעוד שלשמו היא נוצרה.

תא"ל גדי אגמון, רח"ט תומכ"א, הציג לחברי הוועדה תכניות שיאפשרו מעבר משירות חובה לחובת שירות. אגמון הדגיש, כי צה"ל צריך להמשיך ולקבל את זכות הראשונים על פני השירות האזרחי, כפי שקיים כיום. במהלך הישיבה הציג תא"ל אגמון את מסלולי השירות הקיימים כיום : שוח"ר טוב, נצ"ח יהודה ומסלולי השח"ר וטען כי צה"ל מסוגל לקלוט עוד אלפי חיילים במסלולים השונים. עוד ציין, כי אחד הצעדים הנדרשים הוא הקטנת ההבדלים בין השירות האזרחי לשירות בצה"ל בהיבט של אורך השירות, תוך כדי חידוד ההבדלים בתחום ההטבות בין השירות הצבאי, לבין השירות האזרחי שאינו מסכן חיים או מחויב למילואים.


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן