Skip to content

אלימות משתוללת בניגריה: עשרות נוצרים נרצחו בהתפרעויות; עוצר הוכרז בחלק מהמדינה

הקרבות בין מוסלמים לנוצרים מתחוללים על רקע משבר כלכלי שבעקבותיו צפויים מחירי הדלק להתייקר משמעותית. במדינת אדאמאווה הוכרז עוצר כללי, במטרה למנוע מעשי נקמה מאת אורי קציר החרפה בקרבות המתחוללים בין נוצרים למוסלמים בניגריה. בשבת, לאחר שלושה ימים רצופים של התפרעויות במדינת אדאמאווה, בהן נהרגו כשלושים נוצרים ניגרים, הכריזה ממשלת אדאמאווה על עוצר מוחלט למשך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקרבות בין מוסלמים לנוצרים מתחוללים על רקע משבר כלכלי שבעקבותיו צפויים מחירי הדלק להתייקר משמעותית. במדינת אדאמאווה הוכרז עוצר כללי, במטרה למנוע מעשי נקמה

מאת אורי קציר

החרפה בקרבות המתחוללים בין נוצרים למוסלמים בניגריה. בשבת, לאחר שלושה ימים רצופים של התפרעויות במדינת אדאמאווה, בהן נהרגו כשלושים נוצרים ניגרים, הכריזה ממשלת אדאמאווה על עוצר מוחלט למשך 24 שעות. זאת, במטרה למנוע מצעירים נוצרים לצאת לפעולות נקמה.

אלימות בניגריה. 50% מאזרחי המדינה הם מוסלמים, ו-40% - נוצרים.
אלימות בניגריה. 50% מהתושבים מוסלמים, 40% נוצרים.

ביום חמישי נרצחו 17 נוצרים שהתקבצו יחד להתאבל על מותם של שניים מחבריהם יממה אחת קודם לכן בעיר מובי. האלימות הוסיפה להשתולל גם למחרת, כאשר נרצחו 12 נוצרים בעיר יולה. הרציחות מיוחסות לארגון האסלאמי הקיצוני בוקו חראם.

המתיחות בניגריה גברה מאוד בשנים האחרונות בעקבות התחזקות גורמים אסלאמיים מיליטנטיים בחלק מהמדינות ודרישה להחיל את חוקי ההלכה האסלאמית (שריעה) במדינות אלה ובפדרציה כולה. ואולם, לפי טענות אחרות (בהן אלה של הוותיקן), האלימות אינה נובעת מסכסוך בין-דתי אלא מקיטוב חברתי ופוליטי. היחסים המתוחים הללו כבר הובילו בעבר למעשי זוועה. כך, למשל, טבחו בני השבט המוסלמי פולאני כ-500 נוצרים בשלושה כפרים במרכז ניגריה במרץ 2010. ג'וס, בירת מדינת המחוז פלטו, סובלת מהיסטוריה ארוכה של אלימות על רקע דתי ואתני. במהומות שפרצו בספטמבר 2001 נהרגו יותר מ-1,000 בני אדם. עימותים בין הנוצרים למוסלמים פרצו שוב ב-2004 וגרמו להריגתם של כ-700 תושבים.

נשיא ניגריה, גודלאק ג'ונתן, גינה את ההתקפות בנאום לאומה שנשא בשבת וביקש לרסן את המרירות והאלימות העצורה בקרב הצדדים השונים. "בכל מקום בו קיים איום על שלום הציבור, שירותי הביטחון שלנו יפעלו כדי לאכוף את החוק, לא כל חשש או העדפה כלשהי", אמר.

מיליציית בוקו חראם פועלת מזה חודשים ארוכים ברחבי ניגריה ותוקפת באלימות כנסיות ותחנות משטרה. הארגון אף נטל אחריות להתקפות אלימות שבוצעו נגד כנסיות בחג המולד.

במקביל לטרור המשתולל, מתמודדת ניגריה עם גל מחאות השוטף את המדינה בעקבות ביטול הסובסידיה הממשלתית למחירי הדלק, שעד כה הבטיחה זמינות שלו לתושבים במחיר נמוך למדי. המשטרה הגיבה בביצוע מעצרים רבים, שבמהלכם דווח על הרוג אחד לפחות. בנאומו לאומה הגן הנשיא ג'ונתן על ההחלטה לבטל את הסובסידיה והסביר כי הברירות הניצבות בפני ממשלתו הן הסרת הסובסידיה והישרדות כלכלית או המשך "משטר הסיבסוד החותר תחת הכלכלה שלנו ופוטנציאל הצמיחה" והתמודדות עם תוצאותיו החמורות. לדבריו, הסרת הפיקוח על מחירי הדלק "אינה נוסחת קסם", על אף שהיא "מאפשרת כניסה טובה לשינוי הכלכלה ולהבטחת שקיפות ותחרותיות בתעשיית הנפט, שהיא המוצר הכלכלי העיקרי שלנו". הוא גם הבטיח להקים ועדה שתוודא שהכסף שיחסך על ידי הממשלה כתוצאה מביטול הסיבסוד יושקע בפרויקטים שיביאו לצמיחה במשק.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן