Skip to content

בעלות ברית לא צפויות: נשות הכותל ולהקת פוסי ריוט

ממבט ראשון נראה שאין שתי קבוצות פחות דומות זו לזו. החוט המקשר בין שני המקרים הוא שנשים "מהפכניות" נענשות על מעשיהן – תפילה, אמנות או מחאה, כיוון שאלו קוטלגו, כל אחת בארצה, כ"פגיעה ברגשות דתיים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני מודה שאילו הייתם שואלים אותי לפני מספר שבועות מה משותף לקבוצת הנשים המתפללות מידי ראש חודש בכותל, "נשות הכותל" , ובין להקת הפאנק הרוסית Pussy Riot, הייתי ככל הנראה צוחקת בעודי מחכה לפאנץ' ליין בבדיחה. ואף על פי כן, מאז יום ראשון ה-19 באוגוסט, אז נעצרו ארבע מנשות הכותל מכיוון שהתעטפו בטלית, אין שום דבר מצחיק במגמות ששתי הקבוצות המאוד שונות האלה מייצגות.

נשות הכותל בתפילת חודש אלול (הצילום באדיבות נשות הכותל)

ב-21 בפברואר ארגנו חמש חברות להקת הפאנק פוסי ריוט, המורכבת כולה מבנות, הופעת גרילה  בקדרלת ישו המושיע שבמוסקבה. הנשים רקדו ושרו בקריאה לבתולה מריה לגאול את רוסיה מהנשיא ולדימיר פוטין, ולבסוף נעצרו. חודשים לאחר מכן, ב-17 באוגוסט 2012 (רק יומיים לפני מעצרן של ארבע מנשות הכותל בכותל המערבי בירושלים), נידונו חברות הלהקה לשנתיים מאסר כל אחת.

בשבועות האחרונים, ערוצי התקשורת בשפה הרוסית כתבו על סיפור מעצרן של הנשים בכותל המערבי וחיברו אותו לזעם הכלל עולמי על גזר דינן של חברות להקת פוסי ריוט. החוט המקשר בין שני המקרים הוא שנשים "מהפכניות" נענשות על מעשיהן – תפילה, אמנות או מחאה, כיוון שאלו קוטלגו, כל אחת בארצה, כ"פגיעה ברגשות דתיים".

אף על פי שאנחנו תמיד מעוניינות בתשומת לב תקשורתית, ובעיקר בשפה הרוסית, אז הידיעה מגיעה להרבה יהודים וישראלים דוברי רוסית, שלא בהכרח היו שומעים את מסרן של נשות הכותל דרך ערוצי התקשורת האחרים, אני מודה שיש לי  צורך לבחון לעומק את האירוניה שבברית הלא צפויה.

[related-posts title="כתבות נוספות בנושא פוסי ריוט"]

אין צורך בהסברים מעמיקים על כוונתן של חברות הלהקה פוסי ריוט – שמן מסגיר את הכל. אימוץ מחודש של המיניות הנשית תוך דחייה מכל וכל את הסקסיזם, שם הקבוצה מלווה במוזיקה, אמנות, מסכות ותרבות-נגד ענקית הגדלה במהירות. לעומתן, נשות הכותל היא קבוצה של נשים יהודיות אורותודוקסיות, קונסרבטיביות, רפורמיות ושאינן שייכות לזרם זה או אחר, בנות 15 עד 80 ויותר, המשכימות קום מידי ראש חודש כדי להתפלל יחדיו בכותל המערבי, באופן שאינו מנוגד לחוקי ההלכה. ממבט ראשון נראה שאין שתי קבוצות פחות דומות זו לזו.

שתי הקבוצות אופיינו כקיצוניות, פרובוקטיביות ומסוכנות לדת ולאנשים דתיים

שתי הקבוצות הן פמיניסטיות מעבר לכל ספק, ואם אין בכך די כדי להוכיח את הספקטרום הרחב שהוא פמיניזם, אני לא יודעת במה יש. המעשים של שתי הקבוצות קיבלו התייחסות מרשויות החוק והדת, ולאחר מכן מהתקשורת, כ "מחאה בלתי-חוקית". על אף השוני העצום בין הקבוצות במטרותיהן, תרבותן וייצוגן, שתי הקבוצות אופיינו כקיצוניות, פרובוקטיביות ומסוכנות לדת ולאנשים דתיים.

אינני הדוברת של להקת פוסי ריוט, אבל מהדברים שנכתבו עליהן ניתן לראות שהן מעדיפות לתרגם את מעשיהן לאמנות ולמוזיקה. אני כן הדוברת של נשות הכותל; אנו בשום פנים ואופן לא מגדירות את מעשינו ב-19 באוגוסט 2012 (או בכל ראש חודש ב-23 השנים האחרונות), מעשה של מחאה או פרובוקציה. מעשינו בכותל נקראים בשם: תפילה. ואמונתנו הדתית היא שתפילה בקול רם כקבוצה של נשים, עם גישה חופשית למנהגנו הדתיים (מי מאיתנו שתרצה להתעטף בטלית או לקרוא בתורה), איננה מנוגדת להלכה היהודית.

ברצוני לקבוע, אחרי בחינת ההשוואה, שהמכנה המשותף האמיתי ללהקת פוסי ריוט ולנשות הכותל הוא לא במעשים שלנו, אלא בפיקוח הנוקשה על חופש הביטוי וחופש הדת בארצנו. רשויות הדת הגבריות שלנו כל כך מבועתות מהמראה של קבוצת נשים המשיגה תמיכה לחופש לנשים, חופש לדת וחופש לביטוי, שהן רואות צורך לרסן, לעצור ולאסור את הפוטנציאל הכה ממשי לשינוי אמיתי.

המוזיקה של פוסי ריוט ותפילתן של נשות הכותל הן סכנה לדבר אחד בלבד: הסטטוס קוו

כוחות המשטרה ורשויות הדת מגדירים את תפילתן השלווה של נשות הכותל בכותל המערבי (ניתן לראות את השלווה שבתפילה בסרטונים ובתמונות) כ"סכנה לשלום הציבור". הלכה למעשה, המוזיקה של להקת פוסי ריוט ותפילתן של נשות הכותל הן סכנה לדבר אחד בלבד: הסטטוס קוו והרשויות הדתיות המדירות נשים מחופש ביטוי פומבי. המעצרים האלה אינם מעצרים של עבריינים, אלא של נשים שמכורח המציאות מצאו את עצמן במרי אזרחי כנגד שיטה לא הוגנת.

גם נשות הכותל וגם להקת פוסי ריוט נעצרו בעוון פגיעה ברגשות של הקבוצה השלטת, ועל כן תוייגו כ"קיצוניות" ונעצרו. לא בשונה מדמויות כמו ד"ר מרתין לותר קינג ג'וניור, מהטאמה גאנדי ונלסון מנדלה בזמנם ובמאבקם.

_________________________________________________________________________

הכותבת היא מנהלת יחסי ציבור של נשות הכותל, עובדת למען שינוי חברתי בארץ במסל"ן – מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בנגב, הבית הפתוח לגאווה וסובלנות בירושלים, MEET מפגש חינוך טכנולוגי, והאיגוד העולמי ליהדות מתקדמת.
יש לה תואר ראשון במגדר מאוניברסיטת ראתגרס בניו ג'רזי לפני עלייתה לארץ ב-2004.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן